Forældre mobning

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Hvor er det dejligt at høre, at du faktisk er god til, at tænke godt om dig selv og være glad for den, som du er. Det er jo helt naturligt, at kroppen ændrer sig i din alder og det skal man nogle gange vænne sig til. Men det er godt, hvis man kan beholde sit positive syn på sig selv og på, at alle kroppe er forskellige. Derfor kan jeg også godt forstå, at du bliver ked af det, når dine forældre siger sådan noget. Det er heller ikke okay, når det gør dig så ked af det.

Det lyder som om, at du har prøvet at tale med dem om det, hvilket er rigtig flot. Det er vigtigt, at du holder fast i, at du ikke synes det er ok. Dine forældre skal vide, at de overskrider din grænser. For som du skriver, så elsker de dig og de har sikkert ikke lyst til, at såre dig og påvirke dit selvbillede dårligt.

Jeg tænker, at det er vigtigt, at du taler med dine forældre om det igen. Måske siger de det i sjov, eller fordi de tænker, at de hjælper dig. Men ligemeget hvad, så er det vigtigt, at de ved hvad det gør ved dig; at du græder dig selv i søvn, og at de river din glæde ned.

Måske kan du prøve at sige det til dem en dag, hvor I sidder og hygger jer. Det er nogen gange bedre at snakke om sådan nogen svære ting, når man ikke er ked af det (fx. over at de lige har sagt noget). Du kan eksempelvis sige det en dag, hvor I sidder og spiser aftensmad.

Sig til dem, at der er noget svært du gerne vil tale med dem om. Og at det er vigtigt, at de lytter, for det er altså noget, som du er rigtig ked af. Måske du kan prøve at skrive ned, de ting du gerne vil sige til dem. Det kan hjælpe dig, sådan så du får sagt alt det du gerne vil.

Du har ret til at udtrykke din mening og fortælle, hvordan du har det. Dine forældre har ansvar for at passe på dig, give dig omsorg og tryghed, så det er vigtigt, at de tager dig alvorligt.

Hvis du stadig ikke føler, at det ændrer sig, skal du måske prøve at tale med en anden voksen om det. En anden voksen fra familien, en lærer eller en anden du føler dig tryg ved. Han/hun kan også tage en snak med dine forældre om det.

Jeg håber, at du holder fast i, at du er dejlig, som du er. For det er du.

Mange hilsner fra

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.