Brev
Forældre er skilt
Kære BørneTelefonen
Mine forældre er skilt og jeg ved ikke hvad jeg kan gøre for at få det bedre mine forældre ved godt jeg er ked af det og jeg har overvejet og snakke med nogle andre voksne jeg græder tit når jeg er alene
Håber i svare
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år!
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er rigtig ked af det over, at dine forældre er skilt. Det er rigtig svært for børn, når deres forældre ikke længere bor sammen, og måske også er uvenner ind i mellem. Der er desværre mange børn, der har det lige som dig.
Det kan føles rigtig uretfærdigt, at det går ud over børnene, når forældrene bliver skilt – det er børnene, som ikke længere kan have begge deres forældre hos sig samtidig, og derfor savner far når de er hos mor og omvendt. Det er også tit børnene, som skal vænne sig til at bo to steder og flytte frem og tilbage. Der er mange ting, der kan være rigtig hårde for børn, når deres forældre er skilt, og derfor er det helt naturligt, at de bliver rigtig kede af det, og måske også vrede over, at deres forældre har valgt at blive skilt. Måske kan du genkende nogle af de ting, jeg har beskrevet?
Når man er ked af det, er det godt at fortælle det til sine forældre. Det er rigtig godt, at du har gjort det, så de ved det. Det kan også være rigtig godt at snakke med nogle andre voksne om det, som du skriver, at du har overvejet. Det kan fx være en sød lærer, en i din familie eller sundhedsplejersken på din skole. Hvis du vælger sundhedsplejersken, kan du gå ned og banke på hendes dør, og spørge om hun har tid til at snakke.
Du er også altid velkommen til at ringe eller sms’e til Børnetelefonen på 116 111. Der sidder søde rådgivere klar til at snakke med dig om det, du er ked af.
Der er mange børn i samme situation som dig, der ringer for at få hjælp, og snakke om det. Her på hjemmesiden kan du også læse 5 gode råd om skilsmisser, som måske kan hjælpe dig. Du går ind i det, der hedder ’temaer’ øverst på side, og derunder vil du finde ’skilsmisse’.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og håber, at du snart bliver glad igen.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen