Forældre er skilt

Kære BørneTelefonen

Mine forældre er skilt og jeg ved ikke hvad jeg kan gøre for at få det bedre mine forældre ved godt jeg er ked af det og jeg har overvejet og snakke med nogle andre voksne jeg græder tit når jeg er alene

Håber i svare

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år!

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er rigtig ked af det over, at dine forældre er skilt. Det er rigtig svært for børn, når deres forældre ikke længere bor sammen, og måske også er uvenner ind i mellem. Der er desværre mange børn, der har det lige som dig.

Det kan føles rigtig uretfærdigt, at det går ud over børnene, når forældrene bliver skilt – det er børnene, som ikke længere kan have begge deres forældre hos sig samtidig, og derfor savner far når de er hos mor og omvendt. Det er også tit børnene, som skal vænne sig til at bo to steder og flytte frem og tilbage. Der er mange ting, der kan være rigtig hårde for børn, når deres forældre er skilt, og derfor er det helt naturligt, at de bliver rigtig kede af det, og måske også vrede over, at deres forældre har valgt at blive skilt. Måske kan du genkende nogle af de ting, jeg har beskrevet?

Når man er ked af det, er det godt at fortælle det til sine forældre. Det er rigtig godt, at du har gjort det, så de ved det. Det kan også være rigtig godt at snakke med nogle andre voksne om det, som du skriver, at du har overvejet. Det kan fx være en sød lærer, en i din familie eller sundhedsplejersken på din skole. Hvis du vælger sundhedsplejersken, kan du gå ned og banke på hendes dør, og spørge om hun har tid til at snakke.

Du er også altid velkommen til at ringe eller sms’e til Børnetelefonen på 116 111. Der sidder søde rådgivere klar til at snakke med dig om det, du er ked af.

Der er mange børn i samme situation som dig, der ringer for at få hjælp, og snakke om det. Her på hjemmesiden kan du også læse 5 gode råd om skilsmisser, som måske kan hjælpe dig. Du går ind i det, der hedder ’temaer’ øverst på side, og derunder vil du finde ’skilsmisse’.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og håber, at du snart bliver glad igen.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier