Brev
Forældre, der vil vide alt
Min mor ransager mit værelse dagligt, og snager i min telefon, for at holde sig selv nogenlunde opdateret om hvad jeg laver.
Laver jeg en kode på min telefon, tager det hende ikke lang tid, at finde ud af det, og kommer brasende ind, mens jeg laver lektier, for at få mig til at give hende koden.
Hvis jeg ikke frivilligt går med til det, bliver jeg straffet.
Hun har selvfølgelig også læst alle mine beskeder med mine venner og hun har kappet min kontakt til min kæreste, og meldt mig ud af den klup, vi begge går til.
Hun tjekker også min søgehistorik, og, ja. Alt hvad der kan tegne et portræt af hvad jeg laver, når hun ikke holder øje med mig.
Jeg prøver at bruge min telefon så lidt som muligt, men det er svært, når familien ikke har nogen computer.
Denne besked er skrevet, fordi at jeg er på biblioteket med familien.
Hvad skal jeg GØRE?!?! Jeg kan ikke leve sådan her.+-
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år,
Jeg kan godt forstå, at du føler, du ikke kan leve sådan, som du skriver.
Nu ved jeg ikke, hvorfor din mor læser dine beskeder og ikke vil have, at du har din kæreste og går i klub. Men det lyder som om, at hun gerne vil have styr på, hvad du laver, og det kan jeg jo egentlig godt forstå - Men det virker til, at det er gået over grænsen for almindelig omsorg for sine børn. Måske kan du foreslå hende, at det vil være bedre, at I snakkede sammen, og at du begyndte at fortælle hende lidt om, hvad du laver. Det betyder ikke, at din mor skal være en del af alt, hvad du laver, for du har ret til et privatliv. Det betyder, at dine forældre i princippet ikke må læse dine beskeder, breve eller e-mails, hvis ikke, du har givet dem lov. Mange forældre bliver meget kontrollerende, når de bliver holdt ude fra deres børns liv, og så begynder de selv at søge oplysninger og straffe, som du oplever lige nu.
Måske kunne det også hjælpe, hvis din mor kender dem, du er sammen med. Du kunne invitere dem hjem, så hun kunne hilse på dem. Jeg tænker også, at det er vigtigt, at du fortæller din mor, at du gerne vil fortælle hende om, hvad du laver i dit liv, men at det ikke er alt, du ønsker at dele med hende, og at det er i orden, at man har noget for sig selv.
Det kan også være en ide, at I kigger på: http://www.bornsvilkar.dk/Temaer/Born-medier.aspx  eller på Medierådets forældreguide http://issuu.com/detfi/docs/foraeldreguide.
Hvis det er for svært at tage den snak med din mor alene, kunne du snakke med far eller en lærer på skolen, så I sammen kunne tale med din mor og få lagt en plan for, hvad din mor fremover skal vide noget om. Måske din far bedre forstå, hvordan du har det med det?
Du kunne også opfordre din mor til at ringe til ForældreTelefonen på 3555 5557. Her er der en rådgiver, der kan tale med dem om, hvordan hun bedst passer på dig – men samtidig også giver dig mere frihed.
Det er sejt, du skriver og beder om hjælp, for det kan jo godt være, at du en dag har brug for at snakke med din mor om dine problemer, og det vil være meget lettere, hvis hun kender lidt til dit liv.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen