Brev
Forældre der slår
Hej
Jeg er en 13 årig pige som bliver slået af mine forældre lige siden jeg blev født. På en måde er jeg blevet vandt til det men hver eve eneste gang de slår mig og min lillebror gør det så ondt.
Jeg ved godt at det er ulovligt men mine forældre er ligeglade med alt. De tror os slår os med forskellige ting bare hvis vi kommer til at bane eller kommer til at råbe eller andet. Jeg er lige blevet revet af min mor i hånden og den bløder lige nu men mine forældre er ligeglade.
Når de ikke slår er de søde og sådan noget. Men hvis vi gør noget bliver vi slået. Mine forældre siger også noget ud fra vores udsende og alt andet de siger fx Vi er grimme tynde, tykke, store, små.
Jeg er virkelig bange lige nu. Jeg har aldrig sagt noget fordi hvad nu hvis jeg for taget mine forældre fra mig eller noget.
Hvis jeg siger det til nogen så vil mine forældre blive endu mere sure på mig og begynde at slå mig hvis jeg sagde det til en voksen.
Men jeg har heller ikke lyst til at leve hele mit liv hvor jeg og min lille bror biver slået.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Hvor er det stærkt, at du skriver til os om hjælp. Jeg sender dig et stort kram. Som det er hjemme hos dig er bestemt ikke ok for børn. Du har ret til et bedre liv uden vold fra dine forældre.
Jeg forstår godt alle dine tanker om, hvad der vil ske, hvis dine forældre ved, at du beder om hjælp. Jeg vil prøve at give dig et overblik over de muligheder, der findes, så du kan leve dit liv og ikke bare overleve, som jeg forstår, at du gør lige nu sammen med din bror.
Det er, som du så rigtigt skriver, en lov i Danmark, at alle børn har ret til en tryg opvækst uden hverken psykisk eller fysisk vold – og sådan er det bestemt ikke hjemme hos dig og din bror lige nu. Det er jeres forældre, der skal passe på jer, til I bliver 18 år. Dine forældre har brug for hjælp til at være forældre på en bedre en måde.
Jeg ved godt, at du er bange for at fortælle det til nogen, men det er så super vigtigt, at der kommer hjælp hjem til jeres familie, for det er ikke i orden, som det er nu. Det skal din bror og dig ikke leve i. Det er meget forståeligt, at det er svært at skulle sætte ord på  over for andre. Og jeg kan også sagtens forstå det. Men hvis du ikke siger noget, så bliver det jo nok ved med at være en hemmelighed, og så får du og din bror ikke den hjælp, I har brug for. Dine forældre får heller ikke hjælp til at blive bedre forældre.
Er der en lærer på din skole, som du har tillid til, som du ville kunne fortælle, hvordan det er hjemme hos dig. Du kan vise dit brev og svaret til os og bruge det som en støtte, når du snakker med din lærer. Dine lærer har pligt til at hjælpe, når læreren få at vide, at der er brug for hjælp i din familie. Der er desværre mange familier, som har brug for hjælp. Men man kan få hjælp, og det har du ret til at få.
Din lærer skal fortælle kommunen, at der er brug for hjælp til at stoppe volden hjemme hos jer.
Din lærer skal altså hjælp dig med at få hjælp fra kommunen. Kommunen har pligt til at hjælpe, når de har kendskab til en familie som din.
Når det er vold, så skal kommune først snakke med dig om de ting, du oplever derhjemme. Når det er vold, man er udsat for, så skal kommunen sikre sig, at man ikke bliver udsat for mere vold. Det er derfor, at de først snakker med dig. De skal finde den bedst mulige løsning for at hjælpe dig og din familie. Det betyder at kommunen passer på dig og hjælper med, at din familie får hjælp.
Hvis det hele bare er for meget for dig lige nu, og du ikke kan overskue at snakke med din lærer eller andre voksne, så kan BørneTelefonen 116 111 hjælpe dig med at få en bisidder fra BørneTelefonen. Du kan læse mere om vores gratis bisidder til børn og ungeher: https://bornetelefonen.dk/bisidder-boernetelefonen/
Du har nemlig ret til ved mødet med kommunen at have en bisidder med til at støtte dig.
Jeg synes virkelig, du skal ringe eller skrive ind til os 116 111, som er et anonymt nummer, hvor vi  sidder klar og er vant til at snakke med unge som har det ligsom dig. Vi vil også kunne komme med gode råd til dig, og I vil sammen kunne finde en løsning.
Jeg håber, at du holder fast i dit flotte mod og får taget et skridt mere på vejen mod hjælp.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen