Brev
forældre der skemes
kære BB
jeg er Ma nor jeg kommer hjem fra min far bliver min mor sur på mig fordi vi ikke laver noget sammen
kan i hjælpe mig
ps noger min mor bliver sur på mig bliver jeg ked af det
hjælp mig
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10
Tak for dit brev. Jeg forstår godt at du bliver ked af det når din mor bliver sur på dig.
Jeg er i tvivl om, din mor bliver sur fordi du ikke laver noget sammen med hende, når du kommer hjem? Eller er det fordi du ikke laver noget sammen med din far? Så jeg deler mit svar op i 2 punkter. 1. punkt handler om 'hos din far' og 2. punkt handler om, 'hos din mor'.
Uanset om din mor bliver sur over det ene eller det andet, så tænker jeg, at du og din mor nok skal snakke sammen på en bedre måde, uden at hun bliver sur.
1. Hos din far.
Hvis det er fordi din far og dig ikke laver noget sammen, så skal din mor tale med din far. Det kan være, at dine forældre sammen kan finde på noget der er godt at lave hos din far. Det er jo din far, der er den voksne og har ansvaret for, hvad du og din far laver hos ham. Han skal passe på dig.
Måske kan du også tale med din far om, hvad I kan lave sammen.
Hvis dine forældre ikke kan tale sammen, så kan de måske skrive til hinanden på mail eller sms? Eller også kan de mødes i statsforvaltningen, og få hjælp til at tale sammen. Statsforvaltningen er det sted, hvor forældre går til møde, når man skal skilles og tale om hvad der er bedst for barnet (dig).
2. Hos din mor
Uanset om din mor bliver sur over det ene eller det andet, så tænker jeg, at du og din mor nok skal snakke sammen på en bedre måde. Din mor skal tænke over,
at hun ikke skal blive sur på dig, for det er din mor og far som er voksne og har ansvaret for, hvad der sker og hvad I laver sammen.
Mon du har mod på at fortælle din mor, at du bliver ked af det, når hun er sur på dig - for du kan ikke gøre så meget ved det, der sker hos din far eller hos din mor. Måske kan du skrive det til din mor - vise hende dit brev og mit svar til dig? Vil det være en idé for dig?
Måske kan du også sige, at du gerne vil lave noget sammen med hende?
Ligesom hos din far, så kan du og din mor også finde på ting I to kan lave sammen. Måske kan I skrive en liste med jeres forslag på? Det kan fx være, bage boller, gå en tur, løbe en tur, spille spil, tegne og male, se en film, lave smykker, læse en bog sammen, lave mad sammen eller hvad I nu kan finde på sammen.
Måske ville det være rart for din mor at snakke med en anden voksen om hendes voksenproblemer? Jeg tænker, at det nok er hendes, der synes det er svært og et problem, når hun bliver sur, når du kommer hjem fra din far.
Det er altid den voksne, der bestemmer hvordan man har det sammen, især når barnet ikke er ældre end du er. Det kan aldrig være din skyld, at din mor bliver sur.
Måske kunne du hjælpe din mor ved at sige,  at hun altid kan ringe til vores ForældreTelefon på 3555557 - det er gratis. Hun kan tale med en rådgiver, hvis hun har nogle voksenproblemer hun gerne vil snakke om og have gode råd til?
Du må også meget gerne ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver. Så kan du fortælle lidt mere om, hvordan du har det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen