Forældre

Hvad skal jeg søskende gøre?
Vores forældre skændes hver aften når vi skal sove, og vi er så kede af at de gør det.
Vi vil ikke have at de bliver skilt.
Hvad skal vi gøre?

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år.

Jeg
kan godt forstå, at du og dine søskende er kede af det, når I hører jeres
forældre skændes hver aften.

De
fleste børn bliver både kede af det og lidt bange, når deres forældre skændes,
både fordi det kan lyde voldsomt, og fordi børnene som regel ikke ved, hvorfor
forældrene skændes. Det kan nemlig også føles rigtig utrygt, at man ikke ved
hvorfor.Du
skriver selv, at I tænker på, om de mon skal skilles. Det er slet ikke sikkert,
at det er derfor de skændes. Der kan være mange andre grunde til det. Når
forældre ikke fortæller børnene det, er det tit for at beskytte dem. Men for de
fleste børn vil det være en lettelse at få at vide, hvad der foregår, især når
man kan høre skænderierne.

Jeg
vil foreslå, at I fortæller jeres forældre, hvor svært det er at høre på, og
hvor kede af det I er. Måske er det ikke så nemt at sige, men så kan I skrive
et lille brev til dem, ligesom du nu har skrevet til BørneBrevkassen.

Måske
kunne I også fortælle det til en fra jeres familie eller til en af familiens
venner, som så kan snakke med jeres forældre om, hvordan I har det..?

Kærlig
hilsen fra BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.