Brev
Forældre
Kære Børnebrevkasse.
Det kan godt være det lyder som et meget underligt og dårligt brev, men jeg håber virkeligt at i vil svare.
Jeg tror jeg har hørt mine forældre have sex, og jeg blev på en måde bange!?
Er det normalt?
Venlig hilsen den meget forvirrede person!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år, Tak for dit brev. Jeg synes hverken, at det er et underligt eller dårligt brev du har skrevet. Du fortæller om en oplevelse, du har haft og om de følelser, det har givet dig. Jeg er bare glad, hvis jeg kan hjælpe dig, så det du har oplevet kan føles mindre ubehageligt for dig. Vi vil gerne have alle slags breve, så vi kan hjælpe med alle de forskellige problemer og tanker, som I børn og unge har. Jeg kan se på de oplysninger, du har givet os, at du er 13 år gammel. Og jeg ved at sex for mange teenagere kan være et pinligt og ubehageligt emne, som man efterhånden som man bliver ældre, vænner sig mere til og begynder at blive nysgerrig på. Derfor kan jeg godt forstå, at du ikke synes, at det var rart, at høre dine forældre have sex. Det er altså meget normalt, at man kan få det sådan når man hører sine forældre.  Alligevel tænker jeg ikke, at det er helt skidt det hele. At dine forældre har sex viser, at de er rigtig glade for hinanden. Så selvom at det har gjort dig ubehageligt til mode, så er der også nogle gode ting ved det, for det er jo dejligt for dine forældre, at dine forældre efter mange år, stadig kan vise hinanden voksen-omsorg og være tætte sammen.  Jeg tænker om du kunne have mod på at få snakket med dine forældre om det, der er sket, for at de kunne være mere opmærksomme på om du var vågen eller i nærheden en anden gang. På den måde kunne du føle dig mere tryg ved at vide, at chancerne for at det sker igen, ikke er så store? Måske kan du skrive det i et brev, hvis det er alt for svært for dig at sige højt til dem?
Mange forældre er opmærksomme på at tage hensyn til deres børn. Venter måske til børnene sover eller tager andre hensyn.  Så hvis du kan få fortalt eller skrevet til dem, så tror jeg, at dine forældre vil gøre, hvad de kan for, at det ikke sker igen. Så ved at få snakket om det/skrevet det, kan I finde en god løsning... eller dine forældre kan finde deres løsning, når de ved, at du kunne hører dem.
Hvis du ikke kan få dig selv til at skrive det eller sige det direkte, så kan det også være en mulighed, at sige det på en anden måde. Måske kan du sige: "  Jeg kunne ikke rigtig sove i nat/ igår...der var altså noget larm som forstyrrede mig, jeg blev helt forskrækket..." På den måde, kan dine forældre måske forstå, at de har forstyrret dig og du undgår at sige det direkte til dem.   Uanset hvad så er jeg i hvert fald glad for at du har skrevet ind til os. For så kunne du finde ud af, at det er meget normalt, at man får en ubehagelig følelse i kroppen, når man hører ens forældre have sex. Jeg håber at mit svar måske kan give dig lidt ro så du ikke længere går og føler dig bange. Kærlig hilsen BørneTelefonen