Brev
Forældre
Hej
jeg er en lille pige på 11 år
og er meget bange for at mine forældre skal skilles for de skændes rigtig rigtig tidt og jeg ville håbe at i kunne hjælpe mig med om det er bedst at blande sig og stoppe det eller skal jeg bare endnurære dem
Hilsen den meget bange pige
håber i vil svare
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Du skriver om et problem, som rigtig mange andre børn også kender til og bekymre sig om. Nemlig det med at det ikke er spor rart at høre på sine forældre skændes, og at man kan blive bange for om forældrene skal skilles.
Det kan være svært at finde ud af, hvad man skal gøre, når de voksne skændes. Skal man sige noget eller skal man ikke? Og hjælper det noget, hvis man siger noget? Hvis man nu gerne vil sige fra, hvordan gør man så det? Det er vigtige og svære spørgsmål.
Når man som dig er et barn, så kan være en stor opgave direkte at skulle stoppe et skænderi imellem de voksne. Nok alt for stor en opgave. Men det betyder ikke at du skal lade som ingenting. Tværtimod tror jeg, at det er vigtigt, at dine forældre får at vide, hvordan deres skænderier påvirker dig. Det er ikke sikkert de er klar over dine bekymringer.
Jeg tænker derfor, at det nok vil være bedst, at tale med dem om det på et tidspunkt, hvor de ikke skændes. Er det en ide for dig? Du kan måske s
ige til dem, at det gør dig ked af det, utryg og du bliver bange for om de skal skilles. Det kan også være, du kan vise dem dit brev herind til. Hvordan mon de vil reagere, hvis de læser det?
Måske kan du skrive et brev til dem, hvor du fortæller mere om, hvordan du oplever det derhjemme. Hvis du har nogle ældre søskende, kan de måske hjælpe dig. Det kan også være det er dig, der er den ældste, så kan brevet måske være fra dine eventuelle mindre søskende også, hvis de lige som dig bliver kede af det?
En anden mulighed for dig er, hvis du er så heldig at have nogle bedsteforældre du kan betro dig til. Der er mange gange, at sådan nogle både kan være gode at tale med, men også har tid til at lytte til dig. Eller måske er der nogle andre voksne, som kan hjælpe dig med at tale med dine forældre - har du måske en sød lærer eller pædagog, som du kunne bede om hjælp?
Indtil du får talt med nogen om hvordan du har det, så vil jeg lige give dig et par ideer til, hvad du kan gøre, hvis dine skændes. Det løser ikke problemet med dine forældre skændes, men det kan være en måde at vise dine forældre, at du ikke vil høre på at de skændes - og måske også så du ikke skal høre på dem.
F.eks. så kan du: Gå ind på dit værelse og sætte høj musik på, så du ikke kan høre dem.Gå ud og lege.Holde dig ørene.Ringe til en veninde.Se en film og tage høretelefoner på.Måske kan du bruge mine forslag, men hvis du ikke syntes, det er dig, vil jeg håbe du ringer til BørneTelefonen på 116 111.
Der kan du tale med en voksen om, hvordan du oplever det hjemme, når de skændes. Når du ringer til BørneTelefonen behøver du ikke fortælle hvad du hedder, og samtidig er det helt gratis at ringe dertil.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen.
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.