Forældre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11,

Tak for dit brev til brevkassen. Jeg kan læse, du tumler med nogle meget voldsomme følelser, om ting du har set og oplevet mellem din mor og far.

Det kan føles rigtig tungt at slæbe rundt på de tanker og følelser, du beskriver her i brevet, og jeg kan godt forstå du skriver: – jeg har brug for hjælp. Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig med dine tanker, og hvad du kan gøre for at passe godt på dig selv lige nu.

Jeg kan forstå på dit brev, din mor og far har nogle problemer sammen lige nu. Nogle gange, når voksne er vrede, kede af det eller såret i deres følelser, glemmer de, at problemerne er deres og ikke deres børns. Det kan være, som du beskriver i dit brev, de skændes højt. Du fortæller også, det blev meget voldsomt.

Når du oplever dine forældre være så vrede på hinanden eller kede af det, at de kaster med ting og råber voldsomt, kan jeg forestille mig, du bliver både ked af det og bange. Man kan måske endda få en følelse af, man ikke kan genkende sin mor og far. Jeg vil gerne fortælle dig, dine forældres problemer er deres. Det bliver heller aldrig din skyld, dine forældre har de her problemer mellem hinanden. Men derfor påvirker det naturligvis alligevel – og det kan jeg godt forstå.

Det kunne godt lyde på dit brev som om, din mor og far glemmer lidt lige nu, hvor de selv har det svært, at du ikke har valgt, at skulle være en del af deres problemer. Det er stadigvæk deres ansvar, at du føler dig tryg og passet på, selvom de er vrede på hinanden.

Du skriver selv: – jeg kan ikke fortælle det til mine veninder. Jeg må ikke sige det til nogen i offentligheden. Det er sådan, at nogle gange er man nødt til at sige svære ting højt, for man kan få hjælp. Også selvom du rigtig gerne vil gøre, hvad din mor og far siger. Det kan føles ubarmhjertigt svært.

Derfor vil jeg foreslå dig at tænke over, om du kan finde modet til at snakke med en voksen, der kender dig rigtig godt, og du føler dig tryg ved. Det kan godt være noget familie, men det er også ok, at bede om hjælp hos en venindes forældre eller en skolelærer. Du skal tænke sådan på det, at du faktisk hjælper hele din familie videre fra en “ond cirkel”, som det lidt lyder til at de er havnet i lige nu. Og jeg kan ikke lade være med at spørge dig, hvad du tror der vil ske, hvis du bare fortsætte med at holde alt det her for dig selv?

Nogle gange kan svære oplevelser eller følelser sammenlignes lidt med det at have en ballon i maven. Jo længere tid der går, jo flere tanker og dumme oplever der kommer til, jo større bliver ballonen. Og på et tidspunkt er det ikke længere plads i maven til den ballon. Den har brug for at få lukket noget luft ud. Ligesom du har brug for at få talt om, hvorfor det er svært derhjemme lige nu.

En tryg voksen, kan være et rart sted, hvor du kan fortælle om de ting, du oplever er svære derhjemme. Det kan være rigtig godt at få delt sine svære oplevelser og tanker med en voksen, der forstår, at du har brug for hjælp. Måske kan den voksen endda være der med dig, hvis du føler for at snakke med din mor og far om dine følelser.

Du skriver i dit brev, din mor har måtte kontakte politiet, fordi et skænderi blev for voldsomt. Sådan nogle episoder, er det ikke meningen børn, skal opleve og være en del af. Derfor tænker jeg, jeg vil fortælle dig om muligheden for, at få det der hedder en bisidder herfra BørneTelefonen.

En bisidder er en voksen, der kan lytte til dig og hjælpe med at sætte ord på dine tanker og ønsker, hvis du skal til møde med kommunen eller familieretshuset. De kan fortælle dig om dine muligheder for at snakke med de voksne, der kan hjælpe din familie, når der sker ting i din familie, hvor du føler dig utryg, og kommunen er nødt til at hjælpe jer, så I kan få det godt igen. Du kan læse mere om bisidderordningen HER.

Jeg håber for dig, du kan bruge de forslag, jeg har givet dig her, til at få den hjælp, du mangler for at kunne komme godt igennem det, der er svært i dit liv lige nu. Skulle du få brug for at snakke med en rådgiver, er du altid velkommen til at ringe til os på 116111 eller skrive på chat eller sms. Vi vil altid gerne lytte til dig og prøve at hjælpe – og du er fortsat helt anonym.

Mange varme kram fra

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.