Forældre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år.

Det lyder som om, at man i din familie er bange for, hvad andre tænker. Og det er i sådan en grad, at det betyder mere, hvad andre tænker, end hvordan I har det. Som du så klogt selv siger: Hvordan skal du kunne tage dig af andre, hvis du ikke engang kan sørge for et smil på dine egne læber?

For mig lyder det som om, at du ikke går lige så højt op i, hvad andre tænker. For du kan mærke, at det også er nødvendigt for dig, at tænke på dine egne behov.

Det er meget almindeligt, at man i din alder har brug for at være en del af en vennegruppe. At man vil prøve at drikke og ryge.  Hænge ud med drengevenner og andre ting, som man ikke må for sine forældre.

Det er også almindeligt i din alder, at man har brug for noget mere luft. Mange forbinder det at være teenager med at kunne bestemme mere, end da man var barn. Det kan være svært, hvis ens familie tænker anderledes.

Man har brug for at blive bakket op, når man fejler, og blive forstået selv om ens mor eller far ikke er enige. På den måde kan man mærke, at ens forældre passer på en og accepterer den, man er.  Så man kan finde sine egne ben at stå på. Og man bliver rustet til at være voksen.

Når jeg læser dit brev, får jeg indtryk af, at du lever med alt for stor kontrol fra din familie. I alle familier kontrollerer forældrene deres børn. Men det lyder til, at det i din familie bliver for voldsomt. Kontrollen kommer til udtryk som regler, der begrænser din frihed. Man kan sige, at den sociale kontrol bliver negativ.

Negativ social kontrol kommer til udtryk på mange måder. Og jeg kan se på dit brev, at du bliver udsat for en del: Det lyder som om, at du føler dig kontrolleret på flere måder: Du må ikke være sammen med venner af modsat køn. Du må ikke gå til fester. Du har skullet ‘passe’ din søster (selvom du havde venner hjemme). Din mor udsætter dig for psykisk pres, ved fx at give dig skyld og skamfølelse, når du ikke følger reglerne. Og du oplever også pres fra andre din familie. De taler om, at du får ‘dårligt ry’….

Nogle unge oplever, at de ikke både kan leve og have det godt med deres mor (eller familie)  – og samtidigt leve sit eget liv på ud fra egne værdier. De føler, at de må vælge mellem at tage hensyn til sig selv eller til familien. Måske føler du også, at du er i det dilemma?

Du har blandt andet ret til at blive inddraget, når der skal tages store beslutninger, som vedrører dig, at tænke og tro hvad du vil, selv at bestemme, hvem du vil være venner med, at bestemme over din krop….

På Børneportalen https://www.boerneportalen.dk/kend-dine-rettigheder/ og Red Barnet https://redbarnet.dk/skole/boerns-rettigheder/boerns-rettigheder-mellemtrin/#mrew4ndk kan du læse mere om dine rettigheder. Du er også meget velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen, hvis du vil vide mere. Se også BørneTelefonens hjemmeside: https://bornetelefonen.dk/rettigheder/

Det er en rigtig god ide at kende sine rettigheder, for så kan man få øje på, hvis ens forældre eller andre ikke kender til dem eller følger dem. Med rettigheder bliver man mere klar over, hvad man kan sige fra overfor. Samtidig er det sådan, at hvis ens rettigheder ikke overholdes, så kan man få hjælp. Det er også godt at vide.

Men du behøver altså ikke i første omgange at stå op imod din mor eller  gøre noget anderledes. Det kan være fint at starte med ”små skridt”. Du kan fx starte med at tale med nogen udenfor familien. Det kan i sig selv føles meget lettende at tale med nogen, der forstår din situation. Og måske endda har prøvet det samme som dig. Der findes en organisation, der hedder http://RED https://red-center.dk/raadgivning/for-unge/. Her kan du få gratis og anonym rådgivning om de problemer, som mange unge med etnisk baggrund oplever i familien.  Du kan ringe til dem men også møde op til en snak.

Det kan også være, at du er parat til at åbne dig op for en, der kender dig – men som ikke er en del af problemet. Det kan fx være en god lærer eller pædagog fra klubben. Eller en af dine venners mor eller far. Måske er der allerede nogen, der har lagt mærke til, at du ikke har det godt derhjemme? Hvis du tænker godt efter, hvem kunne det så være?

Hvis du føler dig helt alene i din situation, så giv ikke op. Her på BørneTelefonen vil vi meget gerne hjælpe dig. Enten med en snak på telefon, chat eller SMS 116111 eller gennem vores bisidderordning, som vil kunne skaffe hjælp til dig og din familie på kommunen.

Du kan se mere her:Bisidder fra BørneTelefonen

Hvis du gerne vil høre mere om, hvad kommunen kan hjælpe dig med, så kan du ringe til den ’anonyme rådgivning for unge’ i din kommune. Du kan ringe uden at fortælle, hvem du er. På den måde kommer der kun til at ske noget, hvis du er parat til det.

Det lyder som en god ide, at du tænker på at flytte hjemmefra. Du fortæller at kommunen allerede hjælper din mor. Og de kan også hjælpe dig.

Du kan finde nummeret på din kommunes hjemmeside. Men på BørneTelefonen hjælper vi dig også gerne med at finde det rigtige nummer.

Det er så godt, at du har dine 4 gode venner, der kender til din situation. Og det er også godt, at du overordnet fortæller om situationen til dine nye venner.

Du er allerede så godt på vej, da du udviser ansvar og modenhed: Du gerne betaler for dig selv. Du er der altid for din mor. Du tænker på, hvad andre tænker om dig. Du tager ansvar for dig selv og giver dig selv plads til at være ung. Du har forsøgt at tale med din mor og senere din moster om, hvordan du har det. Du vil gerne vise, at du kan selv.

Du fortæller at du er en stædig og bestemt person. Jeg tænker, at disse karaktertræk kan hjælpe dig med at være målrettet, så du kan finde den rette vej for dig. Så du kan få et liv, som du er tryg ved, og hvor der også er plads til dig, så du kan få et smil på dine læber.

Kærlig hilsen Børnetelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.