Forældre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig på 15 år

Når jeg læser dit brev, får jeg et indtryk af en meget omsorgsfuld 15-årig, der rigtig gerne vil hjælpe sine forældre. At være vidne til problemer derhjemme er noget, der ikke kun fylder hos dine forældre, men selvfølgelig påvirker jer alle. Derfor har I alle i familien brug for hjælp. Men det er også vigtigt, at du husker, at det aldrig er dit ansvar. Det er dine forældre, altså din mor og far, der er ansvarlige for deres forhold. Det er dem, der er de voksne - og det er dem, der skal sørge for, at du har det godt derhjemme. Husk det.

Jeg tænker sådan på, om du mon kunne overveje at skrive et brev til dine forældre, hvor du fortæller, at du tænker meget på dem. At du er ked af, at de ofte skændes, og at det faktisk også er noget, der gør dig ked af det. Det lyder til, at du både har en kærlig mor og en sød far – og derfor er det jo ekstra meget grund til, at de skal vide, at det er noget, der gør dig ked af det. Selvom det er svært, så tror jeg, at det vil være en enorm lettelse for dig, hvis du får det sagt til dem. Så er det nemlig ikke noget, du skal gå alene med. Så ved du, at de ved, at det er noget, der påvirker dig meget. Mon det kunne være en mulighed? Det kunne måske være en start?

Nogle gange glemmer forældre, at deres børn også kan mærke og høre, at de skændes - at deres børn bliver kede af, at de skændes. Derfor kan det hjælpe, at man tager mod til sig og fortæller, hvordan man har det. Det kan også være, at du har en anden god voksen, som kan hjælpe dig med at få det sagt - måske en fra familien eller en god lærer?

Hvis du har brug for det, kan du altid kontakte BørneTelefonen på 116111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.