Forældre

Hej

jeg skriver fordi der er noget jeg er rigtig ked af. Jeg tror min far har eller er ved at få stress eller en depression. Han er altid i dårligt humør. Han er selvstændig så han sidder hjemme hele dagen og hans firma går ikke særlig godt. Han har en masse der skal laves men tager sig ikke sammen til noget. Han elsker naturen men vi bor i lejlighed og han hader at bo her. Det resulterer i at mine forældre skændes – mest er det min far der skælder min mor ud. Han laver stort set ikke andet end at skælde hende ud over alting. Han synes det er min mors skyld at vi bor i lejlighed selvom jeg har prøvet at forklare at der ikke er andre end ham der gider flytte ud på landet.

Mine forældre har ikke haft en normal samtale i flere måneder fordi de kun skændes. I juleferien kom de ekstra slemt op at skændes og det endte med min far tog i sommerhus. Der blev de enige om at blive skilt og det var forfærdeligt.

Selvom jeg hader at høre dem skændes var det som om der manglede noget når han ikke var der. Lige pludselig kom han hjem igen og vi snakkede om at han skulle snakke med en psykolog for at få styr på sine tanker. Det har han selvfølgelig ikke gjort og nu siger han hele tiden at min mor er sindssyg. Min mor siger jeg skal bede ham om at snakke med en psykolog fordi jeg er den eneste han lytter til men jeg kan ikke få mig selv til at sige til ham. Jeg synes virkelig ikke det er mig der skal det. Jeg synes bare de virker så barnlige når de skændes. De skændes over alting og de gider ikke engang prøve at være søde ved hinanden. Hvis jeg ikke gider fortælle min far alle detaljer om min dag så bliver han sur på min mor og synes det er hendes skyld.

Det er simpelthen så åndssvagt og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg tror egentlig at det der gør mig mest forvirret er at jeg ikke ved om jeg helst vil have de bliver sammen eller at de bliver skilt.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, det er rigtigt godt du skriver til hertil og fortæller om, hvordan I har det hjemme ved dig for tiden. Når jeg læser dit brev tænker jeg, at du allerede har alt for mange ”voksne-bekymringer”. Derfor har du eksempelvis også helt ret i, at du ikke skal være den der taler med din far om, hvorvidt han skal til psykolog eller ej. Sådan en samtale er så afgjort en voksen opgave, og jeg tænker absolut ikke det er okay af din mor, at bede dig om det.

Har du nogle søskende, eller er du mon enebarn? Hvis du har nogle søskende, har du så prøvet at tale med dem om, hvordan du oplever tingene derhjemme? Hvis ikke du kan tale med dine eventuelle søskende, har du så andre familiemedlemmer, du kan tale med? Jeg ved at nogle bedsteforældre, har mere tid end forældre til at lytte til udfordringer og svære ting. Har du mon nogle bedsteforældre du kan betro dig til, eller måske har du andre i familien, der er gode at tale med…?

Du beskriver rigtigt godt din oplevelser af grundene til, at dine forældre skændes så meget. Samtidig er du også rigtigt god til at beskrive din opfattelse af, hvordan det går med din fars firma, samt hvordan dine forældre har det sammen. Mon dine forældre har samme opfattelser af hverdagen som du har…?

Den usikkerhed og tvivl du bekriver i forhold til, om du helst så de blev skilt eller helst vil have de er sammen, må være rigtig svær for dig at takle.

Jeg spekulerer på hvordan dine forældre kender til at du har det på den måde? Kan din opfattelse af jeres situation og det de skændes om derhjemme, være en anden end den dine forældre oplever?

Det ændre naturligvis ikke ved den måde du oplever jeres fælles hverdag på. Måske netop derfor, kan det så være en mulighed for dig, at beskrive dine oplevelser af jeres hverdag for dine forældre? Mon de er klar over, hvordan du har det…?

Hvordan mon dine forældre vil reagerer, hvis du viser dem det brev du har skrevet herind til, har du tænkt på det? Kan det være en ide for dig, enten at vise dit brev eller at skrive et brev til dem om, hvordan du oplever jeres hverdag derhjemme..?

Jeg ved at de spekulationer du har i forhold til dine forældres mulige skilsmisse, er nogen som andre børn også har oplevet. Jeg ved godt det ikke ændre ved, hvordan du har det, men jeg kommer til at tænke på, om du kender den temaside Børns Vilkår har om netop skilsmisse. Du kan se temasiden her:

http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Skilsmisse.aspx

En anden mulighed for dig er, at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver om hvordan du har det, det kan nogle gange være mere hjælpsomt at tale sammen, fordi rådgiver kan spørge ind til det du fortæller og du kan svare og rådgiver på den måde måske kan give dig endnu flere ideer til hvordan du kan komme videre.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.