Forældre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13
Tak for dit brev. Jeg forstår rigtig godt, at du er ked af at du ingenting må hjemme. Jeg synes også, at det lyder lidt skrapt at dine forældre tager din mobil, hvis du bare har sagt lidt forkert. Det gør mig også bekymret, når du skriver at du nogle gange tænker på selvmord. Det er ikke rart at få sådanne tanker. Jeg tænker også, at du har en anden side i dig, nemlig viljen til at få det bedre. Jeg tror at det er den side, der har fået dig til at skrive til os, og nok også den side der nogle gange får dig til at tænke på at komme væk hjemmefra.
Jeg tænker, at det ville være godt hvis du og din familie sammen kunne få hjælp til at være sammen med hinanden på en bedre måde. Jeg ved ikke, om du kender nogle voksne som kunne snakke med dine forældre om det? Det kunne f.eks. være din lærer, hvis du har et godt forhold til en af dine lærere. Du kunne også gå til skolens sundhedsplejerske og fortælle hende om problemerme hjemme. Hun vil måske også kunne tage en snak med dine forældre om, hvad der er rimeligt og hvordan det kan blive mere rart at være derhjemme.
Du skriver at du har lyst til at stikke af hjemmefra og allerede har prøvet det 2 gange. Jeg forstår godt, at du kan have lyst til at komme væk fra det hele. Det er svært at vide om det vil hjælpe at nogen snakker med dine forældre..?? Hvis det ikke hjælper og du stadig bare har lyst til at komme væk, vil det nok være en ide at finde en anden løsning sammen med kommunen. Du kan ringe til din kommune og bede om at tale med en sagsbehandler. Sagsbehandleren kan du fortælle om, hvordan det er derhjemme, og få at vide hvordan kommunen kan hjælpe dig. Det kan være at kommunen hjælper med familierådgivning. Det betyder, at der er en som taler med jer, om hvordan I kan være sammen som familie, og få det bedre sammen. Det kan også være, at sagsbehandleren har andre forslag?
Det kan også være, at du måske kan overveje at tage på efterskole? Det kan man på nogle efterskoler fra 8. klasse. Vil det mon være en mulighed?
Du har også den mulighed, at du kan ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver. Jeg tænker, at hun eller han vil kunne vurdere sammen med dig, om du skal have hjælpe fra kommunen med det samme, eller om det vil være en god ide, at du først snakker med din lærer om det. BørneTelefonen har mulighed for at sætte dig i kontakt med en bisidder, som er en sød voksen der kan hjælpe dig videre, med at kontakte kommunen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.