Brev
Forældre
Jeg er en pige på 14 år. Jeg har et problem, som fylder meget i mit liv. Mine forældre har absolut ingen respekt, for mine søskende og mig. De kan ikke føre en samtale, uden at skrige og råbe. Jeg er den ældste, så det er altid mig, der børster min lillebrors tænder og har ansvaret for, at han får lavet sine lektier osv. (han er 9)
Og min lillesøster, som er på 13, slår mig, hører aldrig efter mine forældre og kalder min mor, når min far ikke er hjemme, alle mulige grimme ting. Jeg slår aldrig igen, for jeg vil ikke være ligesom DEM! :'(Og jeg kan se det sårer min mor… Hvilket så fører til, at jeg også bliver såret og at min lillebror skal høre på sådan noget.
Han er også begyndt, at være voldelig og siger meget grimme ting.Mine forældre er helt ligeglade med, at de kalder hinanden for meget, meget grimme ting, LIGE FORAN MINE SØSKENDE! Er det normalt, at forældre gør sådan?
De er fuldstændig ligeglade med os. Jeg har nok “vundet” mig til det, men jeg bliver så såret, at se at mine søskende skal høre på det. Selvom de kalder mig en fed ko, kælling og værre ting, elsker jeg dem og respekterer dem. HVORFOR?
Fordi jeg kan se, at de har det meget hårdt, med at to er deres børn er ulydige. Og ser er der jo mig, jeg får alt kastet i hovedet på mig. Min søster tror, hun kan gå rundt og slå mig hele tiden, min bror tror han må kalde sin søster “en fed kælling” fordi hun ikke, vil give ham sin Ipod.
Mine forældre tror, at bare fordi, at jeg, som er den eneste der er lydig, skal gøre alt i huset. Jeg har igennem hele mit liv, haft det meget hårdt. Jeg har tit depressioner, har svært ved at være sammen med andre mennesker, har få venner, har utrolig lavt selvværd, hader mig selv, har op til flere gange overvejet selvmord og det værste af det hele, jeg kan ikke lade være med at elske min familie, selvom de er som de er.
Jeg vil godt dø. Men så ville jeg bare, såre min familie. Og det vil jeg ikke, jeg vil ikke såre nogen.Og så tænker jeg, at jeg er egoistisk. Jeg har en seng, at sove i, jeg har mad… Der er så mange andre mennesker i verden, som har det værre end mig.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Hvor er det godt, du har haft overskud og mod til at skrive. Du er ikke spor egoistisk. Sådan som du beskriver dit liv, er du alt andet end egoistisk. Dine søskende kan være stolte af at have en søster som dig, der kan give dem så meget omsorg.
Det er dine forældre, der har ansvaret for, at alle jer børn får en tryg opvækst. Det lyder ikke til, de tager ansvar for det lige nu. Det er ikke i orden, at du skal passe så meget på dine søskende og have så mange voksentanker inde i dit hoved, så jeg bliver lidt bekymret for dig. Du skriver, at det er synd for dine forældre, fordi de har ulydige børn, men jeg tænker, at det ikke er dit ansvar at "passe på dine forældre".
Du skriver, du selv tit har depressioner og svært ved at være sammen med andre. Jeg kan godt forstå, at du har det svært med alt det, du skal holde styr på derhjemme. Så er der slet ikke plads til, at du bare kan være ung på 14 år. Jeg synes ikke, du skal være alene med alle dine tanker og de ting, der er i din familie, så jeg tænker at det er vigtigt, at du får mulighed for at snakke med en voksen, som kan lytte til dine tanker og støtte dig.
Måske har dine forældre også brug for hjælp og støtte, så jeres familie kan blive et mere roligt og trygt sted for jer alle. Er der mon en voksen, som du har tillid til, det kan være din lærer på skolen, en venindes mor, en anden fra familien eller en helt anden, som du vil kunne fortælle, hvordan I har det i jeres familie? Jeg ved, hvor super svært det kan være at bede om hjælp. Dit brev til os beskriver flot, hvordan det er hjemme hos jer, så det kunne du måske vise dem og bruge til at snakke ud fra?
Du kan altid ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke. Det er et gratis nummer, og man ringer anonymt. Måske kunne det også være en hjælp for dig at høre om Børns Vilkårs bisidder ordning. Det kan du spørge om på Børnetelefonen eller læse om på hjemmesiden under bisidder >>.
Jeg håber, du finder frem til den hjælp og støtte, som du fortjener.
Mange kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.