Brev
Forældre
Hej brevkasse.
Min mor er død for 7 år siden, og så har min far fundet en ny kæreste som er super sød.
Men min far og hans kæreste skændes hele tiden foran mig, og jeg bliver rigtig ked at det når de gør det, men jeg tør ikke sige det til dem.
Hvad skal jeg gøre?
Hilsen den forvirret pige.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Tak for dit brev. Det er flot, du har haft overskud og mod til at skrive til os. Jeg kan godt læse, at det er svært for dig at høre på, at din far og hans nye kæreste skændes. Jeg forstår rigtig godt, hvad du føler, når du skriver, du bliver ked af det.
Først vil jeg sige til dig, at det er dejligt at læse, at du er glad for din fars nye kæreste. Hun er heldig, at din far har en datter som dig. Det er nok noget af det værste, man som barn kan opleve at miste sin mor eller far. Jeg tænker, at selv om det er 7 år siden, er det nok stadig en sorg for dig, i perioder.
Det lyder ikke rart for dig at skulle høre på, din far og hans kæreste skændes hele tiden. Jeg tænker, at det heller ikke er i orden, at du skal høre på det og blive ked af det. Ved de mon, hvad det gør ved dig, når de skændes…har I snakket om, hvor ked af det du bliver?
Jeg tænker, at det er vigtigt, at de ved besked om, hvad det gør ved dig, når de skændes. Det er ikke sikkert, at de er klar over, at du bliver ked af det. De skal vide, hvad det gør ved dig for at kunne ændre på deres adfærd. Jeg ved ikke, om det er sådan med dig, men jeg har før skrevet med unge om, at de føler, det er deres skyld, at de voksne skændes, men det kan aldrig blive de unges skyld. Det er de voksne, som skal tage ansvar for, at der er en ordentlig tone, hvor alle føler sig trygge.
Det er vigtigt, at din far og hans kæreste ved besked for at kunne ændre på det. Kunne du snakke med din far eller din fars kæreste om, hvad det gør ved dig, når de skændes? Det skal helst være et tidspunkt, hvor der er ro til at sige det så gætter jeg på, at det er lettere at få en god snak. Jeg ved godt, det kan være svært at tage hul på sådan en snak. Du kunne bruge dit brev til os, som beskriver flot, hvordan du har det og snakke ud fra det. Det kan nogle gange godt være rart at have noget at støtte sig til, hvis man går lidt i stå. Måske kan både din far og din fars kæreste læse brevet, og mit svar, så de begge kan læse det og forstå, at du bliver ked af det og de er nødt til at løse deres konflikter på en anden måde, eller et sted hvor du ikke skal se og høre dem skændes.
Jeg håber, du kan finde lidt mere mod og få snakket med din far, så I kan få en stemning i din familie, der ikke gør dig utryg. Det kan også være, at du har mullighed for at tage over til dine bedsteforældre eller en god veninde og hendes mor, og snakke med dem om, at de skændes derhjemme og du bliver ked af det? Vil det være en mulighed,hvis de kommer til at skændes igen. Måske er der en lærer i din skole, som også vil være god at snakke med om de skænderier, der gør dig ked af det?
Det er i hvert fald ikke ok, at de skændes så meget, at du bliver ked af det. De skal huske at passe på dig, også selvom de er blevet uenige - det skaber utryghed og bekymringer, når voksne skændes. Måske har de brug for at øve sig i at snakke sammen i stedet for at skændes - måske ved at tælle til 10, når man er lige ved at skændes, eller gå sig en tur og snakke sammen i mens, så kan der være svært at skændes - det tror jeg, vil hjælpe dem og du vil blive mere tryg.
Du kan altid ringe til BørneTelefonen eller sms'e til 116 111, hvor vi også sidder klar til at snakke med dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen