Brev
Forældre
Hej.
Jeg har 3 brødre og er den eneste pige.
Men jeg føler at mine forældre elsker mine brødre højere en mig og verden måske var bedre tjent uden mig,
hvad skal jeg gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Tak for dit brev ind til BørneBrevkassen, det er rigtigt godt du skriver herind til, og fortæller om hvordan du føler dine forældres kærlighed er delt mellem jer fire søskende.
Hvor må det være svært for dig nogle gange, som den eneste pige i en stor søskende flok. Jeg kan godt forstå du nogle gange, må opleve det svært derhjemme. I dit korte brev fortæller du ikke noget om, hvor gamle dine søskende er. Alt efter alder kan dine søskende jo fylde på forskellige måder. Måske spiller de højt musik og larmer, hvis de er ældre end dig. Er det små brødre, der skal skiftes og græder, fylder de på en anden måde, hvordan mon I er fordelt?
Alt efter deres alder kan de fylde og larme på mange forskellige måder, og der er måske nok at se til for dine forældre nogle gange. Netop fordi du er den eneste pige, kan det være du reagerer anderledes end dine brødre, det er ikke sikkert dine forældre altid når at spekuleret over det.
Jeg kender en del piger netop på din alder, der nogle gange oplever lidt i retning af det du beskriver. De føler sig oversete derhjemme, nogle af dem beskriver, at deres forældre er ligeglade med dem, eller ikke ser dem, mon du har oplevet noget i den retning? En del af det at blive ældre og komme i puberteten er, at ens følelser lettere bliver påvirket, måske kender du til at blive enormt ked af det, for bagefter at være vildt glad, måske endda uden der er ret meget grund til følelsesændringerne? Det er helt almindeligt, og som skrevet en del af at blive ældre. Mon dine forældre har tænkt over, at du er ved at blive ældre, og måske har brug for dem på en anden måde end tidligere?
Du skal jo ikke passes og hjælpes på samme måde som da du var lille, men alligevel har du stadig rigtigt meget brug for dem.  Er det en ide for dig, at tale med dem om, hvordan du oplever det derhjemme? Hvis du føler det er vanskeligt at få fortalt, kan du måske vise dem dit brev herind til, samt mit svar, det kan være en god måde at få gang i snakken om, hvordan det er at være dig i familien, hvad tænker du mon om den idé? Man kan selvfølgelig ikke lave om på, hvor mange søskende man har. En helt anden side er, at mange enebørn gerne ville have mange søskende. Når det er sagt, tænker jeg på, om netop alene tid med dine forældre, er noget du kunne tale med dem om?
Det kan eksempelvis være en shopping tur bare dig og din mor, er det en ide at foreslå? Det kan også være, at du og din far eller mor kan gå en tur sammen. Jeg ved godt, at det kan lyde mærkeligt at skulle gå tur, men tænk alligevel over muligheden. Der er ikke nogen til at forstyrrer, I er tæt på hinanden og mærkeligt nok giver det at gå sammen, en anden måde at tale sammen på, var det en mulighed tænker du?
Alt efter hvor gamle dine brødre er, kan de så blive passet så bare du og dine forældre kunne hygge sammen? Hvis du taler med dem om, hvordan du oplever det hjemme, kan det måske være I sammen kan tale om nogle helt andre muligheder. Hvis dine brødre er ældre, kunne I måske tale om, hvordan forholdet mellem dig og dine brødre kan styrkes. Måske kan I i familien lave nogle ting, hvor I alle kan være med og hygge, såsom at spille spil, se en god film sammen eller måske tage på en tur sammen? Dine forældre kan måske også hjælpe med at I får talt åbent i familien om hvordan I har det, en øvelse kan være at man mens man spiser, fortæller noget godt om hver enkelt i familien, eller fortæller om noget man hver enkelt har oplevet i løbet af dagen, det kan være en måde at få snakket sammen på, hvor alle bliver lyttet til. Du kan jo overveje, om det kunne være en mulighed at tale med dine forældre om dette forslag?
Hvis det føles vanskeligt at få taget denne snak, har du måske en anden, som du kan dele dine tanker med, måske en bedsteforælder, en tante eller en anden voksen, som du er tryg ved og ad den vej få åbnet op, så du ikke skal gå alene med dine tanker og følelser. Måske du har en bedsteforælder du er særlig glad for, så kunne muligheden også være at du en gang imellem tog på besøg/weekend der, herved får du lige lidt ro fra alt det derhjemme og mulighed for at det er dig der er fokus omkring, hvad tænker du mon om dette? Vi har alle brug for omsorg, at blive lyttet til og taget alvorligt. Du har taget dig selv alvorligt ved at bede om hjælp til din situation, håber du føler dig klar til at få talt med nogle voksne om det?
Måske kan du bruge nogle af mine forslag, men det kan også være, at dine brødres alder ikke passer med mine forslag. Hvis du tænker på, at du gerne vil tale med en rådgiver om hvordan du kan gribe det hele an, er du velkommen til at ringe til BørmeTelefonen på 116 111.
Mange Kærlige hilsner
BørneTelefonen