Brev
Forældre
Hej børnetelefonen!
Min mor og far er lige blevet skilt eller for omkring 3 år siden.
Det var en helt stille og rolig skilsmisse, ikke noget med det.
Men jeg har opdaget nogle beskeder fra en af mine forældres venner.. En kvinde som skriver med min far. Og det gør mig bekymret da en af hendes 2 børn går i min klasse.. En pige, er hun.
Men altså jeg er så nervøs, de skriver sådan:
Jeg elsker dig.. MEN hun er gift.
Hilsen A.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære A, Tusind tak for brev! Jeg kan godt forstå, at du tænker på det du har læst og du føler dig nervøs – og måske forvirret? Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre.  Jeg tænker det føles svært, at du kom til at læse beskeden til din far fra din klassekammerats mor. Du ved, at de skriver sammen, og du har set, at de skriver ”Jeg elsker dig” til hinanden.
Jeg kan godt forstå, at det får dig til at føle dig nervøs. Måske er du nervøs, fordi du ved, at din klassekammerats mor er gift, og måske føler du, at det vil være lidt mærkeligt, hvis din far får en ny kæreste – som har et barn, du går i klasse med? Det er ikke sikkert, du har haft det sådan. Man kan føle mange forskellige ting, når ens forældre er blevet skilt – og man kan have mange forskellige følelser, når ens forældre får nye kærester.  Jeg tænker det vil være godt, at fik snakket med din far eller en anden voksen, som kan snakke med din far.Tror du, at du ville sige eller skrive til din far, du kom til at se nogle beskeder som poppede op på hans mobil/iPad/computer, fra din klassekammerats mor? Og få sagt til ham, at du er meget nervøs over det, og at du ikke helt forstår, hvad der foregår?
Hvis du ikke føler, at du kan sige eller skrive det til din far, kan du måske tale med din mor? Det lyder til at dine forældre har det ok med hinanden, så derfor kan din mor måske være den du siger eller skriver det til, så hun kan snakke med din far om, at du er nervøs for det med klassekammeratens mor? Mon det vil være mest ok for dig at sige/skrive det til din far eller til din mor? Så du ikke går og er nervøs over det, men får snakket om det i stedet.
Hvis du tænker, at du ikke kan sige det til nogen af dine forældre, er der så en af dine bedsteforældre, en moster, faster, onkel som du kan snakke med eller skrive det til?
Hvis du har mest mod på at skrive det, så kan du fx skrive, at der poppede nogle beskeder op, om fra en klassekammerats mor om de elsker hinanden og du nu er nervøs for hvad der sker og du har brug for hjælp til at sige det til din far - vil det være en idé du kan bruge?
Du kan jo også vise en af dine forældre dit brev til mig sammen med mit svar. Så kan dine forældre læse og forstå, hvad det hele handler om, og så kan I tale sammen ud fra det.  Du er også meget velkommen til at ringe eller sms'e til BørneTelefonen 116111 eller logge på Chatten. Så kan vi snakke mere med dig, om hvem du mon så kan tale med, så du ikke skal gå alene med den viden om din far og din klassekammerats mor. Vi har åbent hver dag fra 11-23. Du kan også fortælle brevets ID-nummer, så kan rådgiveren finde det og hurtigt læse, hvad det handler om. Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig lidt videre, og at du har mod på at tale med din mor eller far.  Mange kærlige hilsner BørneTelefonen