Brev
For mange regler
Hej
Jeg har en meget overbeskyttende mor, og jeg er træt af, at jeg ikke selv kan få lov til at bestemme. Jeg har fx. en kæreste, men min mor siger, at jeg ikke må sove sammen med ham, døren skal være på klem, og bukserne skal blive på.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit brev! I mit svar, vil jeg forsøge at hjælpe dig lidt videre.
Du skriver, at der er for mange regler hjemme hos dig, og at din mor er overbeskyttende over for dig.
Jeg kan godt forstå, hvis det frustrerer dig, og at du har lyst til fx at sove sammen med din kæreste.
Nu kender jeg ikke jeres forhold godt nok til at vide, hvordan og hvorfor din mor stiller de regler op som hun gør. Det kan der være mange grunde til. Måske vil hun prøve at beskytte dig. Og ellers kan det være, blot fordi hun synes, det er forkert at sove med sin kæreste i din alder. Måske du kunne spørge hende og samtidigt forklare, at det er noget, du rigtig gerne vil. Hvad tænker du mon om det?
Når du bor hjemme og er under 18 år, er der fortsat nogle ting, som din mor gerne må bestemme. Dine forældre kan bestemme, hvordan de vil opdrage dig, og hvad de synes er bedst for dig, indtil du er 18 år. Det betyder, at de godt kan bestemme nogle ting, som du ikke er enig i, så længe de stadig passer godt på dig.
Du er over den seksuelle lavalder – så du må gerne have sex med din kæreste, hvis du vil. Men loven siger ikke noget om, hvornår det er en god ide at begynde at have sex. Derfor er det vigtigste, at du finder ud af med dig selv, om du er klar. Det er din krop og dit valg.
Måske du kunne tale med din mor om, at du også har ret til et privatliv – det er nemlig sådan at alle har ret til et privatliv, og derfor er det ikke i orden, at din mor beder dig om ikke at lukke døren til dit værelse, men kun at sætte den på klem. Det synes jeg godt, at du kan tale med hende om.
Hvis du har svært ved at tale med din mor ansigt-til-ansigt om de her ting, kan du prøve at skrive det i et brev. Du kunne skrive noget om, at du godt ved, at hendes overbeskyttelse udspringer af kærlighed (hvis det er sådan, du har det), men at du er ved at blive ældre nu, og derfor har brug for at få noget mere frihed.
Måske kunne det også betrygge din mor, hvis du kan fortælle hende, at du passer på dig selv og bruger prævention. Det vil vise hende, at du tager ansvar. Og mon ikke, at hun vil sætte pris på det?
Jeg sætter lige et link ind til en guide, som kan hjælpe dig lidt med at få brevet skrevet. Klik her og kom ind til guiden.
Du kan også skrive beskeder eller ringe til BørneTelefonen på 116111, som også er gratis og anonym (og usynlig på telefonregningen).
Kærlig hilsen
BørneTelefonen