Brev
For mange katte
Hej børnetelefon,
min familie har et STORT katteproblem, det er blevet så stort at min mor og far skændes dagligt pga. Alle de katte.
Det hele startede med da jeg var 12 år gammel (to år siden) hvor vores kat døde, det var så en udendørs kat, men vi havde ikke opdaget at en kattemor med killinger også spiste af den afdøde kats mad, og vi kunne ikke bare tage maden fra den, og vi havde heller ikke råd til at få den fjernet, så vi blev nødt til at fodre den. Men den kat blev til flere og flere og flere, og de begyndte alle at gå ind i vores hus, så nu har vi 28 katte plus nogen er drægtige katte.. Og vi har simpelthen ikke råd til at komme af med dem, og mig og min familie lider også af loppestik, er rød op og ned ad benene.
Som skrevet tidligere min mor og far kommer op at skændes dagligt, og beskylder hinanden for ikke at have gjort noget ved det. Er simpelthen så træt af alle de katte, vores hus er fyldt op med lort og lopper, og kan ikke fortælle det det nogen, eller have nogen på besøg, min søsters komfirmation har vi slet ikke råd til pga. Alle de katte, et er sindssygt synd for hende, og min bror skal to år efter hende..
Er det overhovedet børnevenligt at bo hjemme hos mig?  Hvis jeg fortæller det til min lærer Vil hun/han så have mig og mine søskende fjernet?  Håber i svarer, har virkelig brug for råd..
Undskyld for fejl i teksten, det blev næsten en helt roman.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år!
Det lyder virkelig ikke rart med alle de katte, I har derhjemme. Jeg kan godt forstå, at I alle er frustrerede over situationen. I har gjort en god gerning ved at fodre nogle katte, og nu er det blevet alt for meget for jer. Jeg forstår godt, at I selvfølgelig ikke kan have 28 katte. Det er alt, alt for mange – særligt når I også får loppebid, og de sviner huset til.
Det er rigtig ærgerligt, at dine forældre kommer op at skændes over problemet med kattene. Det er desværre tit sådan, at man kan komme op at skændes, når man bliver frustreret over en situation, og ikke ved, hvad man skal gøre for at løse et problem.
Der findes heldigvis steder, hvor man kan aflevere sine dyr uden at betale for det. Det kan fx være på dyreinternater eller særlige kattehjem. Personalet på internatet eller kattehjemmet vil sørge for, at dyrene får et nyt hjem. Jeg synes, at du og dine forældre skal prøve at gå på Google og se, om I kan fine et dyreinternat eller kattehjem i nærheden af, hvor I bor. I kan også prøve at kontakte Dyreværnet og forklare dem situationen. De kan helt sikkert hjælpe jer med, hvordan I kan komme af med kattene.
Umiddelbart tænker jeg ikke, at din lærer ville forsøge at få dig og dine søskende fjernet på grund af kattene. Børn bliver kun fjernet hjemmefra, hvis deres forældre ikke behandler dem ordentligt, eller drager den rette omsorg for dem. Læreren kan dog godt gribe ind i forhold til, at det sundhedsmæssigt ikke er godt for jer at bo et sted, hvor der er så mange katte, for det lyder bestemt ikke til at være børnevenligt. Men kattene vil helt sikkert blive fjernet før jer børn. Men måske din lærer kan hjælpe dig med at undersøge, hvor man kan aflevere kattene, hvis dine forældre har svært ved at overskue det.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og ønsker dig held og lykke med at komme af med de mange katte.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen