Brev
For gammel til at min far elsker mig?
(Jeg er en pige på 10 år)
Jeg kom op og skændes med min far igår.
Min mor var ude på abejde inat så jeg ville gerne sove med min far i min mors seng.
Det skal lige siges at jeg fyller 11 om søndagen så det var den sidste nat min far og jeg fik muligheden for at sove sammen når jeg stadig er “lille” (det var fredag det skete).
Men jeg måtte ikke sove i min mors seng og min far brugte undskyldning “du sover bedst i din egen seng”.
Min søster sagde at jeg var blevet for gammel til at sove med mine forældre men når det er mir så må jeg gerne.
Men jeg løb ind på mit værelse og grad og jeg tænkte at jeg var blevet for gammel til at min far gider elske mig!
Jeg er RIGTIG ked af det, men det lader til at min far ikke er.
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Jeg kan godt forstå, du bliver ked af det. Du har været vant til at sove i dine forældres seng, og så kan det føles sårende, når du pludselig ikke kan det mere.
Jeg tror ikke, din far har været klar over, hvad det betød for dig at sove sammen med ham. Jeg tror bestemt, at din far stadig elsker dig. Men, det er vigtigt, at han ved, hvordan du har det.
En ide kunne være at tale med din far om, hvordan du havde det. Fortælle ham, at du blev ked af det og du tænkte at du var blevet for gammel til, at han gider elske dig. Når man går med tanker om, at dem der elsker en måske ikke elsker en alligevel, er det vigtigt at få det sagt højt til dem. Derfor synes jeg du skal tale med din far.
Nogle gange kan andre godt opfatte ens alder anderledes end man selv gør. Så måske kunne du også tale med din søster om, hvordan du har det. Fortælle hende at du har været rigtig ked af det.
Hvis det er slut med at sove hos mor og far, kan I gøre det hyggeligt på andre måder. Måske kan far sidde lidt ved dig, snakke lidt om dagen, hvad der skal ske i morgen og sige god nat og putte dig. Måske lytte til sovemusik. Så tror jeg, det kan blive lidt nemmere at sove i din egen seng.
Kærlig hilsen BørneTelefonen