Følger mig svigtet af mine forældre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 16 år.

Hvor er det bare godt, at du nu skriver til os på BørneTelefonen.

Jeg synes bestemt, at det lyder som en ”slem” situation, som du har været i  – og stadig befinder dig i.  Det er ikke meningen, at du skal kunne klare dig helt alene. Det er vigtigt, at du får noget hjælp efter de svigt, som du har oplevet gennem din barndom.

Har du mon aldrig nogensinde fortalt en voksen, hvordan det har fungeret hjemme ved dine forældre? Og/eller er der mon aldrig nogle voksne, som måske selv har opdaget, hvordan det stod til hjemme i din familie?

Det lyder lidt, som om du allerede har snakket med din mor om nogle ting, som du godt kunne tænke dig blev anderledes. Men jeg kan se, at hun ikke har kunne overholde de ting, som hun har sagt til dig.

Din mor kan måske ikke selv finde energien og ressourcerne til at være der 100 % for dig, som hun bør. Men måske vil hun gerne helt inderst inde. Måske skal hun have noget hjælp af nogen, så der kan komme styr på situationen hjemme ved jer?

Alle der læser dit brev, kan straks fornemme, at du ikke har det godt derhjemme. Det er kommunens ansvar at sikre, at alle børn vokser op i en tryg og kærlig familie. Du har ret til hjælp.  Derfor kan du tage fat i en voksen, der arbejder i kommunen.

Du kan få hjælp af en bisidder herfra, der kan hjælpe dig med at få kontakt til kommunen og måske også andre ting. En bisidder fra BørneTelefonen er gratis og vil først starte med at kontakte dig og høre på din oplevelse af hele situationen derhjemme. Bisidderen vil forsøge at gengive din situation til mødet, så du kan blive hørt og forstået bedst muligt. Bisidderen er uddannet socialrådgiver og kan derfor også fortælle dig om alle de regler og procedurer, der er aktuelle for dig at kende til. Du kan læse mere om en bisidder og finde kontaktoplysninger ved at klikke her: https://bornetelefonen.dk/bisidder-boernetelefonen/.

Hvis du ikke er helt klar til det skridt, kan du ringe til den anonyme rådgivning for unge i din kommune. Du kan nøjes med at fortælle om dine oplevelser derhjemme og spørge til, hvad der efterfølgende vil ske, og hvordan din kommune vil hjælpe dig. Det er helt uforpligtende.

Det er godt , hvis du samtidigt kan få fat på en eller flere voksne omkring dig, som du kender.  Det kan være en moster, en bedsteforælder, en venindes mor, en lærer eller en helt femte?

Fortæl om dit liv og forholdene der hjemme: At du ikke længere kan holde ud at skulle klare dig selv. Den voksne er meget velkommen til at kontakte vores ForældreTelefon, hvis han/hun har brug for at vide, hvordan han/hun helt konkret kan støtte og hjælpe dig bedst muligt lige nu. BørneTelefonens ForældreTelefon nummer er: 35 55 55 57.

Du skriver også at din far kun vil se dig hver anden weekend. Ved han godt at du har et ønske om at være oftere ved ham? Ellers synes jeg bestemt, at du skal forsøge at fortælle din far om dit ønske.

Kontakt os endelig igen på BørneTelefonen, hvis disse forslag ikke hjælper dig, som du havde forventet. Så må vi tale mere sammen. Vi er her netop for at hjælpe børn og unge, som dig.

Kærlige hilsner fra BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.