Brev
Føler mig utryk
Min papfar har vist mig en video af nogle det onanere, og igår modtog jeg nogle dumme bedskeder fra en app der hedder f3. ( F3 er en app hvor man kan stille anonyme spørgsmål på fx Snapchat ) Inden da sagde jeg så de skulle stille nogle spørgsmål, og fik så nogle spørgsmål der går på “ Hår du fået hår på din fisse “ eller “ onanere du? “ Og min papfar plejer at stille mig det sidste spørgsmål, hvis jeg har glemt at lyne mine bukser. Han var også en af de eneste der havde set min Snapchat historie, og kunne ikke forstille mig en af de andre stille sådan et spørgsmål. Spurgte ham igår om det var ham og han sagde nej, men ved ik om jeg skal tro på det..
Hvad gør jeg?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Jeg kan godt forstå, at du føler dig utryg. Det din papfar har gjort, er nemlig overhovedet ikke i orden. Det må være rigtig ubehageligt for dig, at han har gjort de ting. Hvor er det godt, at du har valgt at skrive herind om det.
Det er faktisk sådan, at det er ulovligt at vise børn videoer med seksuelt indhold. Det betyder for eksempel videoer hvor der er nogen der onanerer. Derfor er det din papfar har gjort faktisk ulovligt.
Det er bestemt heller ikke okay, at han spørger om du onanere. Heller ikke selvom han spørger for sjov. Jeg forstår godt, at du bliver i tvivl om du skal tro på ham, når han siger det ikke var ham der havde svarede på snapchat.
Du har ingenting gjort forkert!
Det ville være rigtig godt, hvis du kunne fortælle en voksen om det. Det kan være svært at skulle fortælle. Derfor er det også virkelig modigt af dig, at du har skrevet herind. Måske kan det her brev være lettere at vise end at skulle forklare det selv? Her kan den voksne læse dit brev og mit svar, og forstå, hvad det handler om.
Det kan være at der er en voksen, du godt kan lide at snakke med. Måske din lærer, mor, din far, en tante eller en god voksen, du selv tænker på? Det kan også være du har en ven, der har en sød forælder?  Det er i hvert fald vigtigt, at du får hjælp til at blive tryg igen. Og din papfar forstår, at det ikke er ok, at vise dig voksen ting og spørge ind til dit privatliv på den måde.
Du kan også ringe eller skrive til os på 116111, så kan vi også hjælpe dig med at få talt med en voksen, som kan hjælpe dig.
Du har været modig og stærk at skrive ind, og fortælle om det. Jeg håber, at du vil bruge dit mod og din styrke til fx at få talt med en lærer på din skole. Din lærer skal nemlig hjælpe dig, når du er utryg derhjemme.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen