Brev
Føler mig tom
Hej BB
Jeg er en pigen på 12, som savner at føle omsorg og passe på noget? jeg ved bare ikke hvorfor?
jeg er kommet frem til at jeg ønsker mig en kat, for uden et kæledyr føler jeg mig bare tom inden i, og trist.
Det lyder latterligt men det er virkelig et stort problem for mig. Jeg har spurgt mine forældre mange gange men de vil ikke have en kat i deres hjem :/
Så der er to problemer
1. Hvorfor føler jeg mig tom inden i uden et kæledyr? og hvorfor føler jeg at jeg mangler noget? Det skal lige siges har aldrig haft kæledyr før
2. Hvordan kan jeg overtale min mor og far?
KH pigen der mangler noget
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Tak for dit brev.
Det er ikke unormalt at man kan føle at man mangler noget og at man kan ønske at have noget at passe på og give omsorg til. Det er faktisk et rigtigt sundt behov og ønske at have. Det er ikke altid man selv ved hvorfor man har det sådan og hvorfor man føler at man mangler noget. Jeg tænker at det er rigtig fint at du selv er kommet frem til at det er et kæledyr du ønsker dig. Det viser mig at du har tænkt over det og også handlet på hvad der vil kunne hjælpe dig.
Kan du mon komme i tanke om hvornår du begyndte at føle at du manglede noget? Var det mon en bestemt episode der fik dig til at føle sådan? Nogle gange kan man godt få det sådan hvis man selv føler man mangler noget omsorg. Mon du føler dig hørt og set derhjemme og i skolen? Det kan også være at behovet er opstået efter du måske har hørt om eller besøgt en veninde der har et kæledyr?
Du er i en alder, hvor du snart bliver teenger og går ind i puberteten. Dette betyder at du begynder at udvikle dig fra barn til ung og der sker en masse både med kroppen og sindet. Måske handler den tomhed du føler, om noget hormonelt i forhold til at være i puberteten? Man kan blive mere følsom og humøret kan svinge fra dag til dag. Venner får en endu større betydning, så derfor bliver jeg lidt nysgerrig på, om du har lagt mærke til disse forandringer? Denne snak om udvikling, kan være god at tage med fx dine forældre, veninder eller en anden voksen som du er tryg ved. Måske du vil opdage andre i din bekendtskabskreds har det på samme måde og I kan støtte hinanden.
Jeg kan godt forstå at du er rigtig ked af at dine forældre ikke vil have en kat og jeg tænker på ingen måder at dit problem lyder latterligt. Nogle gange kan det hjælpe hvis man forklarer hvorfor det er så vigtigt at få et kæledyr. Mon du har fortalt dine forældre hvor meget det betyder for dig og hvorfor det vil hjælpe dig at få en kat? Måske det kunne hjælpe hvis du skriver et brev til dem hvor du forklarer hvorfor det er så vigtigt for dig at få en kat. Hvordan vil det være? Måske de bedre vil kunne forstå det og det vil være nemmere at snakke om brevet sammen bagefter. Det kunne måske også tænkes at være et andet kæledyr, såsom en kanin eller en fugl? Hvis ikke dine forældre går med til at få et kæledyr, kan I måske snakke om hvad der ellers kan hjælpe dig så du ikke går rundt med følelsen af at mangle noget.
Hvis du har en veninde eller kender andre der har et kæledyr, kan du jo også vælge at besøge dem og hygge/lege med fx deres kat. Det kan også være en mulighed hvis du fx kender nogen der har en hund, at du spørger om du må komme og lufte den nogle gange om ugen, for du har helt ret, det kan være rigtig dejligt at give et kæledyr omsorg og ja, så kan et kæledyr også være en slags ven, som kan lytte til alt hvad man har af tanker og følelser, hvad tænker du om den ide?
Jeg håbet det lykkes for dig og at du har fået nogle råd du kan bruge. Husk at du altid er velkommen til at skrive til os igen eller til at ringe til Børnetelefonen på 116111 og tale med en rådgiver. Det er anonymt og gratis.
De bedste hilsner
Børnetelefonen