Føler mig svigtet af mine forældre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 18 årig unge kvinde

Dejligt, at du valgte at skrive herind og dele dine udfordringer med os – jeg vil gøre mit bedste for, at hjælpe dig på vej mod nye handlemuligheder.

Du lyder som en meget reflekteret ung kvinde, som har tænkt over mange ting i livet. Du kan også “læse indad”, mærke hvordan du har det og tænke over, hvorfor eller hvordan. Det er ikke alle der har den evne, den skal du være glad for.

Det lyder på dit brev som en barndom, hvor du ikke altid er blevet mødt der, hvor du havde behov for, at blive mødt. At dine forældre har givet dig skylden for familiens problemer virker noget uansvarligt.

Det er aldrig børnenes skyld, at familien har problemer – det er altid de voksne som bærer ansvaret for stemningen i familien. Børn kan ikke påduttes skyld for uoverensstemmelser, børn gør det bedste de kan og det de har lært!

Hvor er det ærgerligt, at hverken dine forældre eller dine lærere har opdaget, hvor skidt du har haft det.

Du skriver, at du tror din mangel på selvtillid og dine sociale kompetencer skyldes din barndom/opvækst – dette kan sagtens være rigtigt. Mange af de børn og unge som jeg har talt med, fortæller om nogle af de samme “bivirkninger” som du beskriver.

Jeg tror du har ret i, at du har brug for hjælp til at komme videre. At gå til psykolog er en rigtig god ide, de har god forstand på din situation og på hvordan de kan hjælpe dig videre. Da du er fyldt 18år kan du sagtens gøre dette uden at blande dine forældre ind i det.

Du kan enten gå til din læge og fortælle om dine udfordringer, og blive henvist til en psykolog. Eller du kan kontakte ungerådgivningen i din kommune. Dem finder du på kommunens hjemmeside. Du kan også kontakte din sagsbehandler i kommunen og tale med denne om din situation. Her kan du også lufte ideen om, at flytte hjemmefra.

Det er bedst, hvis du fortæller åbent om den psykisk vold og de eftervirkninger, du føler dig ramt af. Fagpersonerne i kommunen og din læge har pligt at fortælle dig om dine muligheder og hvordan du får mere hjælp. Du kan også kontakte Headspace – her kan du med stor sandsynlighed også finde støtte og få flere ideer og forslag til, hvordan du bedst kommer videre.

Som du selv skriver kan det godt virke lidt uoverskueligt, at få taget hul på det hele. Det er godt, at du har dine veninder som du kan læne dig op ad og som du kan tale med. Du skal ikke være bange for, at dele dine tanker og følelser med dem. Ofte bliver et venskab endnu stærkere af, at der er tillid til hinanden og til, at I kan være der for hinanden. I næsten alle venskaber har den ene part i perioder mere brug for støtte/opbakning, og i andre perioder er det den anden part.

Hele vejen igennem dit brev fornemmer jeg en fighter, du vil gerne noget andet for dig selv – det er så sejt, at du kan holde fast i dig selv på den måde! Det er en evne som kan blive din bedste ven igennem hele dit liv.

Jeg håber, at du får nogle gode snakke med dem som du rækker hånden ud efter, og at du får lige den hjælp som passer til dig.

Kærlig Hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.