Føler mig som ingenting

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Mange tak for dit brev. Du er rigtig god til at sætte ord på din situation og jeg kan godt forstå, at du føler dig alene deromme på den anden siden af jorden - det tror jeg, at de fleste ville gøre fra tid til anden.

Når man flytter til et nyt land med en helt anden kultur, som det er i dit tilfælde, kan det tage lang tid at falde til - intet er som man kender det hjemmefra og man skal på en måde finde sig selv på ny.

Det er ofte ikke børnene som vælger, at flytte til udlandet for at bo permanent, men noget der opstår fordi forældrene får mulighed for at prøve kræfter med noget nyt - fx arbejde.

Det betyder at børnene skal følge med og prøve at tilpasse sig det nye så godt som muligt - heri ligger der en stor opgave for de voksne; det er nemlig dem som også er ansvarlige for, at børnene har det godt og trives. Et barns stemme betyder også noget i sådanne situationer - også selv om det i sidste ende er forældrene, som tager den endelige beslutning om flytning eller ej.

Derfor er det vigtigt at kunne have en åben snak, hvor der bliver lyttet til de forskellige personer i familien - og at man gør det løbende for ligesom at ”tage temperaturen” på hvordan man har det.

Det kan være svært for mig at svare på, hvad der vil være mest hjælpsomt for dig i din situation - dog tænker jeg, at det ikke er godt for dig, at gå rundt og have det sådan som du har det lige nu. Det skal der gøres noget ved!

I første omgang tænker jeg, at du skal snakke med dine forældre om de følelser og tanker du har - det er vigtigt at de forstår, hvad denne situation betyder for dig - ligesom du har beskrevet, da du skrev dette brev. Måske kan I sammen komme frem til nogle aftaler, som vil hjælpe dig lidt på vej til at trives bedre.

En mulighed kan også være at flytte tilbage til Danmark - det er sådan set dine forældre som kan bestemme det - men det er vigtigt at I først har snakket sammen og de har lyttet til dine behov. Hvis det ikke er muligt at skabe nogle gode rammer for dig, der hvor du er nu, kan det godt være en mulighed at bo hos sine bedsteforældre. Det er noget dine forældre kan aftale med dine bedsteforældre.

Du kan prøve at invitere den ene eller begge af dine forældre til et lille husmøde. Du kan forberede dem, ved at skrive et lille brev, eller vise dem dette brev og svar. Det kan være indgangen til en god snak. Det er samtidig vigtigt at I får snakket om, hvad der eventuelt skal afprøves i en periode og hvornår I så mødes og snakker om det igen, så I husker at tale sammen igen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.