Føler mig mobbet af papmor

Hej

Jeg skriver ind til brevkassen, da min lillebror og jeg har det dårligt derhjemme. Min far og vores mor blev skilt for 5 år siden, og kort tid efter fandt han sammen med H., og de blev gift. I starten gik det ikke så godt mellem H. min bror og jeg, da vi jo savnede vores mor. H. virkede ikke som om hun gad os, hun ville hellere hendes to egne piger.

Dengang tænkte jeg ikke så meget over situationen, da det tager tid for både den nye kæreste og børnene, at omstille hverdagen, men nu er der gået 5 år og det er ikke blevet bedre. Det er blevet så slemt, at min bror ikke spiser, når vi alle 6 sidder ved spisebordet, da H. plejer at rette på ham, men på en skrap måde. Det er heller ikke fordi vi bliver kede over at blive rettet på, men H. er slet ikke sådan overfor sine egne børn, de må gøre hvad de vil og får næsten aldrig skæld ud.

H. kan også finde på at sige ting, der er rettet mod mig, fx hvis jeg kommer for sent ud af døren, kan hun finde på indirekte, at give mig skylden for at vi kommer for sent. Selvom det er min skyld, så gør det mig som regel ked af det, da jeg jo i forvejen har skyldfølelse.

H’s børn har det også med altid at få deres vilje, og hvis man nu er kommet op og skændes, så er det dem de voksne tror på, selvom de fortæller løgnhistorier. Fx ville H’s ene datter ikke lade min lillebror gå ind af “hendes” dør i bilen (det er den eneste måde at komme om på de bagerste sæder hvor min lillebror og jeg sidder), også fik hun H. til at skælde min lillebror ud, selvom det var hende der var uretfærdig.

Det værste er nok, at jeg har prøvet, at snakke med min far om det, men han siger bare, at det er os der er problemet og han vil ikke høre på hvad jeg har at sige. Min lillebror viser også tegn på psykiske problemer, da han hurtigt græder, er mindre end sin aldersgruppe, ikke spiser særlig meget (altså virkelig minimalt), har problemer i næsten alle fag i skolen og stadig af en alder af 9 tisser regelmæssigt i sengen.

Jeg har prøvet, at sige til min far, at min lillebror burde få noget psykolog hjælp, men det kan han ikke se, da jeg tror han ikke vil indse at han har en “unormal” søn.

Vi kan heller ikke gå til vores mor, da vores far ikke har noget respekt for hende, så hun kan ikke gøre noget, man kan sige det er ham der har magten i deres forhold.

Jeg elsker jo min far meget højt og vil gerne have han er lykkelig, men sådan som forholdene er hjemme hos os lige nu, så har hverken min lillebror eller jeg lyst til at bo der. Jeg flytter jo om et par hjemmefra, men min lillebror skal stadig bo der i mindst 8 år endnu, hvilket gør mig ked af det, da jeg kan se hvor dårligt han har det.

Jeg håber at I kan give mig noget hjælp, da jeg virkelig ikke ved hvad vi skal gøre.

Kærlig hilsen
S.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære S

Tak for dit brev. Det kan være en rigtig svær følelse, når du og måske også din lillebror føler, at der bliver gjort forskel på jer og H’s børn. Det er vigtigt for alle børn og unge at føle, at de er elsket og værdsat præcis som dem, de er. Og det gælder både fra forældre og papforældre.

Jeg kan se, at du har gjort rigtig meget for at få det til at fungere, og det kan lyde som om, du tager et lidt for stort ansvar på dig. Både ved at prøve at passe ind under H's regler, og ved at bekymre dig for din lillebror og prøve at beskytte ham. Jeg kan godt forstå, at det gør dig frustreret, når din far ikke vil høre på, hvad du har at sige - og når han tilsyneladende ikke kan (eller vil) se, at det går for hårdt ud over din lillebror. Det er stærkt, at du kæmper - og det er vigtigt, at du får noget hjælp til det, så nogen kan tale med din far og H.

Jeg tænker, at det måske kunne være en ide at give din mor nummeret til ForældreTelefonen her hos Børns Vilkår: 35 55 55 57. Selv om du har en fornemmelse af, at din mor ikke kan påvirke din far, kan det godt være, at hun alligevel kan gøre noget. På ForældreTelefonen kan hun få vejledning om, hvad hun kan gøre for at hjælpe dig og din lillebror. Måske vil det være bedre for jer at bo mere hos jeres mor? Måske i en periode? Det kan også være, der er nogle andre voksne, der kan tale med din far om, at du og din bror ikke trives så godt hos ham. Selv om du måske tænker, at din far burde lytte til dig, så er det nogle gange nødvendigt at få en anden voksen til at tage den snak, før det rigtigt går op for forældre, at de er nødt til at ændre nogle ting. Så måske kan du og din mor tale om, hvem I kender, der kunne hjælpe dig med at tage den snak?

Du har lagt mærke til nogle ting hos din lillebror, som gør dig bekymret for, om hans udvikling er påvirket af den måde, tingene er hos jeres far og H. Jeg tror, det er vigtigt, at du taler om det med en voksen, der kender din lillebror. Måske en af hans lærere? Det kan være, der også er andre end dig, der har lagt mærke til, at han ikke har det så godt.

Jeg håber virkelig, at du kan få nogen i tale omkring det her. Du har ret til at have det godt, både hos din mor og din far - og det har din lillebror også!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.