Føler mig mobbet af papmor

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære S

Tak for dit brev. Det kan være en rigtig svær følelse, når du og måske også din lillebror føler, at der bliver gjort forskel på jer og H’s børn. Det er vigtigt for alle børn og unge at føle, at de er elsket og værdsat præcis som dem, de er. Og det gælder både fra forældre og papforældre.

Jeg kan se, at du har gjort rigtig meget for at få det til at fungere, og det kan lyde som om, du tager et lidt for stort ansvar på dig. Både ved at prøve at passe ind under H's regler, og ved at bekymre dig for din lillebror og prøve at beskytte ham. Jeg kan godt forstå, at det gør dig frustreret, når din far ikke vil høre på, hvad du har at sige - og når han tilsyneladende ikke kan (eller vil) se, at det går for hårdt ud over din lillebror. Det er stærkt, at du kæmper - og det er vigtigt, at du får noget hjælp til det, så nogen kan tale med din far og H.

Jeg tænker, at det måske kunne være en ide at give din mor nummeret til ForældreTelefonen her hos Børns Vilkår: 35 55 55 57. Selv om du har en fornemmelse af, at din mor ikke kan påvirke din far, kan det godt være, at hun alligevel kan gøre noget. På ForældreTelefonen kan hun få vejledning om, hvad hun kan gøre for at hjælpe dig og din lillebror. Måske vil det være bedre for jer at bo mere hos jeres mor? Måske i en periode? Det kan også være, der er nogle andre voksne, der kan tale med din far om, at du og din bror ikke trives så godt hos ham. Selv om du måske tænker, at din far burde lytte til dig, så er det nogle gange nødvendigt at få en anden voksen til at tage den snak, før det rigtigt går op for forældre, at de er nødt til at ændre nogle ting. Så måske kan du og din mor tale om, hvem I kender, der kunne hjælpe dig med at tage den snak?

Du har lagt mærke til nogle ting hos din lillebror, som gør dig bekymret for, om hans udvikling er påvirket af den måde, tingene er hos jeres far og H. Jeg tror, det er vigtigt, at du taler om det med en voksen, der kender din lillebror. Måske en af hans lærere? Det kan være, der også er andre end dig, der har lagt mærke til, at han ikke har det så godt.

Jeg håber virkelig, at du kan få nogen i tale omkring det her. Du har ret til at have det godt, både hos din mor og din far - og det har din lillebror også!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.