Brev
Føler mig ikke lige så vigtig
Kære børnetelefon.
jeg er en pige på 17 år. Jeg har skrevet ind før, med andre problemer, som jeg følte hjalp meget. Derfor skriver jeg igen. Jeg føler ikke mine forældre elsker mig lige så højt som mine søskende. Det små ting der gør, at jeg føler det. F.eks køber de tit nyt tøj til min søster, men ikke mig , og jeg skændes altid med dem, og har fået at vide mange gange, at jeg bare kan flytte hjem til min mor, eller skride hjem til min far. Jeg blev konfirmeret for nogen år siden, og den dag snakkede min far ikke til mig, han var ked af det og det samme var min mor, og jeg prøvede hele dagen på at sørger for de begge fik nok tid med mig osv, og prøvede på at få dem til at smile, hvilket jeg syntes var nederen, at skulle bruge min konfirmation på. Og dagen efter fik jeg igen vide, at jeg bare kunne flytte og at jeg ikke skul bo hos ham mere osv, men til mine 2 ældre søskendes konfirmationer, smilede de og lagde deres problemer til side, og tog billede sammen osv. Jeg fik ikke engang 1 billede med dem, og til selve konfirmation, gik min far også bare uden at sige farvel. Det føles bare som om de altid kan lægge deres problemer til siden for mine søskende, men selv da jeg lo på hospitalet efter at blive ramt af en bil, skændtes de, og da jeg havde problemer med epilepsi skændtes de også, og bedte mig om at vælge side. Jeg har prøvet, at snakke om, hvordan jeg har det, men de bliver bare sure, og siger at det er den andens fejl, og at jeg overdriver osv. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
M.v.h Pigen på 17 år
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Hvor er det godt, at du skriver ind og deler dine tanker igen. Det er dejligt at høre, at du tidligere har kunne bruge vores svar, og jeg håber, jeg kan også i den her situation kan hjælpe dig med nogle gode idéer til, hvad du kan gøre.
Det lyder til, at dine forældres skænderier og konflikter går ud over dig. Selv når det skulle handle om dig, som f.eks. til din konfirmation, og da du var indlagt. Det er ikke i orden, at de beder dig vælge side eller siger, at du kan flytte over til den anden. Det er de voksne, der har valgt at blive skilt, og det er altid deres ansvar, at det ikke går ud over børnene.
Du skriver, du føler, at dine forældre ikke elsker dig ligeså højt som dine søskende. Det er en hård følelse at gå rundt med. Det er alle de små ting, der gør det, men det kan samle sig sammen og til sidst fylde så meget, at det fylder hele ens hverdag. Vi har alle sammen brug for at føle os set og hørt af vores forældre. Og det har man specielt, når man er ung.
Du har prøvet at tale med dine forældre om det, men de bliver sure eller siger, at du overdriver. Det er hårdt at blive mødt på den måde. Alligevel synes jeg, du skal prøve at tale med dem igen. Det er vigtigt, at når du skal tale med dem, så skal du gøre det stille og roligt, uden at gå til angreb. Og også på et tidspunkt, hvor stemningen i forvejen er god, og du måske har forberedt dem på, at du har noget vigtigt du gerne vil tale om.
Du skal fortælle dem, hvordan du oplever det, gerne med konkrete eksempler, f.eks. dem du har skrevet herind. Og så fortælle dem hvad du har brug for. Så åbner du nemlig op for en samtale, hvor I bedre kan lytte til hinanden.
Hvis du synes, det er svært at få det sagt eller få forklaret, hvordan du har det, så kan det være en idé at skrive et brev til din mor og far. Du kan også vise dem dit brev, du har skrevet herind – og mit svar. Her er du rigtig god til at forklare dine følelser og komme med konkrete eksempler.
Du kan evt. også foreslå din mor og far, at I sørger for at lave nogle mor/far – datter- aftaler indimellem, hvor det enten er din mor og dig eller far og dig, der hygger jer sammen. Det kan bare være at gå en tur eller måske en tur på café. Man har brug for at have sin mor og far for sig selv imellem. Det er et helt naturligt behov, også selvom du er 17 år.
Du skriver, at dine søskende får mere opmærksomhed end dig. Nu ved jeg ikke, hvordan dit forhold er til dem, men måske kunne det være en mulighed at prøve at tale med dem omkring, hvordan du føler, at dine forældres konflikter går udover dig. De har måske nogle andre vinkler på det, og kan evt. også hjælpe dig med at snakke med dine forældre. Det kan nemlig være rart at have støtte og opbakning til en svær samtale.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig et skridt videre, så du kan få talt med dine forældre om, hvordan du har det. Hvis du har brug for flere råd, er du altid velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen på 116 111 eller via chat og sms.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen