Føler mig ikke hjemme

Hej jeg er en dreng på næsten 15 år. Mit problem er måske lidt anderledes men det fylder utroligt meget. Omkring August sidste år flyttede jeg hjem til min far fordi min mor flyttede 150km væk. (Jeg har altid boet hos min mor)Jeg havde et valg men valgte at blive i nærheden af min skole. Men de seneste 2-3 måneder, har jeg haft det meget svært. Jeg bor i en kælder uden vinduer og føler tit det er meget trist og mørkt. Hvis min mor f.eks. Giver mig en flaske vand, så kigger jeg på den og føler mig meget trist. Jeg har et år tilbage af folkeskolen og derefter kan jeg godt flytte til hende. Jeg ved bare ikke om jeg kan vente. Næsten hver dag får jeg lyst til at græde eller bliver rigtigt trist. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej Ung på 15 år

Et problem er et problem – uanset om det ligner andres problemer.

Så det er godt, at du skriver, og jeg kan godt forstå, at det fylder meget.

De er en stor valg at skulle vælge at flytte ind hos din far. Eller skifte skole, når du er glad for den skole, du går på.

Dog kan jeg også høre, at du har opdaget, at det ikke er gået, som du havde troet, det ville gå – da du valgte at bo hos din far. Og jeg tænker, at det hellere ikke bliver bedre, at du bor i en kælder uden vinduer.

Egentlig er det i følge  Bygningsreglementet ikke lovligt at bo i en kælder, uden der er et vindue i rummet,som fører ud til det fri. Det at bo i et mørkt rum påvirker ens humør. Jeg siger ikke, at det kun er derfor at du bliver rigtigt trist og har lyst til at græde. Men det kan sagtens forstærke disse følelser.

Du har boet hos din mor i 14 år, så det må også være et stort tab, at I ikke bor sammen. Det er også stort at skulle begynde at bo fast hos sin far efter 14 år. Måske hans måde at leve på ligger langt fra den måde, du og din mor plejer at leve.

Dog er det tydeligt, at du reagerer på hele den situation. Når du pludselig begynder at have let ved tårer og bliver rigtig trist. så er det tydeligt signal på, at der er noget, der ikke er i orden.

Jeg ved jo ikke om det, som udløser din tristhed er, at du savner din mor og jeres måde at bo sammen på. At der forgår ting hos far, som du har det rigtig svært med. Om det er fordi, du bor i en kælder uden vinduer. Om der sker noget i din skole eller fritid, som udløser det. Eller noget helt andet.

Måske det ville være en god ide at lægge kortene på bordet og fortælle, hvordan du har det. Nogle gange kan ens forældre finde på en løsning, som man ikke selv havde kunne se. Måske der ikke skal så meget til for at løse det. Måske det er tid til at genoverveje din beslutning om at bo hos din far.

Vi alle tager store beslutninger i livet og nogle gange viser det sig, at man er nød til at lave en ny beslutning –  og det er også ok.

Du er også velkommen til at ringe til os på 116 111 eller skrive på vores chat. Så kan vi høre noget mere om det, der sker i dit liv. Så du kan blive mere afklaret på, hvorfor det føles så svært. Hvorfor du ikke føler dig hjemme hos far. Hvorfor du næsten hver dag har lyst til at græde.

Det er jo lettere at handle på problemer, når man kan se, hvad man er oppe imod.

Kærlig hilsen Børnetelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.