Brev
Føler mig alene i min familie
Hej brevkassen.
jeg er en pige på 12 år. og jeg føler mig tit holdt udenfor i min familie. min mor og far er skilt, og det påvirker mig og min storesøster ret meget.
jeg er den yngste i min familie, og jeg føler at hver gang jeg er hjemme hos min far, at min søster (15 år) og far driller mig på den måde jeg fx. spiser hvad jeg laver osv… og jeg siger de skal stoppe, men det bliver ved, så jeg holder mig mest bare inde på mit værelse mens de ser film og griner. mig og min far er ikke tætte som vi engang var, og nu bliver vi altid sure på hinanden (intet fysisk) og derfor kan jeg ikke lide at være hjemme hos min far, og jeg bliver altid ked af det når jeg skal der hjem. og jeg har prøvet at snakke med min mor og far om det men intet hjælper.
hjemme hos min mor er det ikke meget bedre. vi kommer også altid til at diskutere. og vi giver hinanden stilhed behandlingen. selvom jeg bedst kan lide at være hjemme hos min mor, er det også der hvor det er værst.
mig og min søster skændes altid som små, og det ikke meget bedre når vi er blevet ældre. siden hun er den store, er hun også den stærke og den der har de bedste bandeord osv… så hver gang vi er oppe og toppes truer hun mig altid med at slå, hun har et virkelig slemt temperament, og nogle gange slår hun mig, hvor min mor bare siger stop men ikke gør mere.
og jeg føler.. nej jeg ved at når vi har familie over fx. mormor, morfar osv. får min søster alt spotlyset, mens jeg igen bare sidder inde på mit værelse. jeg har skam prøvet at være med i fællesskabet, men jeg føler bare alle så ignorer mig for at hører min storesøster. igen noget jeg har snakket med min mor og far om, men hvor de ikke gør noget.
min søster kan sige noget virkelig hårde ord som rammer lige ind i hjertet. og min mor hjælper mig ikke som jeg føler hun skal heller ikke min far. både min mor og far har ikke noget drikke problem eller noget, de bare ret dårlige forældre.
så jeg har selvmords tanker. jeg føler ikke at jeg er elsket i min familie. og at jeg er det sorte får. jeg får selvmord tanker meget tit, men jeg har 2 venner jeg kan snakke med det om bare så jeg ikke sidder med det alene. men det hjælper ikke rigtigt. og jeg føler jeg har gjort alt jeg kan for at få det til at forsvinde, men der er intet der hjælper.
hilsen den 12 årige pige.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Hvor er du altså bare god til at sætte ord på dine oplevelser og følelser! Du har virkelig skrevet et fint brev, hvor du meget flot fortæller, hvordan du har det hjemme hos dig.
Når jeg læser dit brev, får jeg faktisk lidt en fornemmelse af, at du føler dig usynlig. Måske føler du dig lidt ligesom en sky. En sky alle kigger igennem, men ingen kigger på. Ved siden af står din søster som en stor, klar og strålende sol. Alle ser hende. Alle kigger på hende. Alle lytter til hende. Men alle glemmer at kigge på og lytte til skyen. Kan det mon være sådan, du har det?
Som jeg forstår dit brev, så føler du dig faktisk lidt holdt udenfor i din familie? Vi har alle brug for at være en del af et fællesskab! Familien er et rigtig vigtigt fællesskab, fordi vi her skal føle os trygge og afslappede. Hvis du føler dig udenfor i din familie, kan jeg godt forstå, hvis du er ked af det.
Det er rigtig godt, at du har nogle venner, som du snakker med om disse ting! Men det er også rigtig vigtigt at have en voksen, du kan snakke med. Er der mon en voksen, du føler dig tryg ved at tale med? Det kan være en moster, onkel, lærer, bedsteforældre eller måske en venindes mor? Måske kan det være rart at snakke med en, som også kender din mor eller far?
Jeg kan forstå på dit brev, at du har snakket med dine forældre om det. Det er virkelig flot og modigt, at du har taget denne snak! Det er et skridt i den rigtige retning. Godt gået! Du fortæller dog, at dine forældre ikke gør noget. Måske har de ikke forstået, hvor dårligt du egentlig har det? Eller også ved de ikke, hvordan de kan hjælpe dig eller ændre på de ting de gør, selvom du har sagt fra?
Når man spørger forældre, hvad det vigtigste er for dem, så svarer de meget ofte deres børn. Kan det tænkes, at dine forældre elsker dig højt, men at de ikke får vist dig det? Hvordan mon dine forældre ville reagere, hvis de læste dette brev, du har skrevet? Jeg kender hverken dig eller dine forældre, men jeg tror, at alle forældre vil blive kede af at finde ud af, at deres barn føler sig holdt udenfor i familien.
Måske du kan overveje at vise dine forældre dette brev, du har skrevet herind til BørneTelefonen. På den måde kan de høre, hvor svært du har det. Du kan fortælle dem, at du er så ked af det, at du faktisk har skrevet til BørneTelefonen. Måske kan det hjælpe dem til at forstå, hvor ked af det, du er?
Hvis dine forældre ikke ved, hvordan de kan hjælpe dig og familien, så har du og din familie faktisk ret til at få noget hjælp. Måske kan du og dine forældre sammen snakke om, hvilken hjælp I kan få? I kan f.eks. prøve at ringe til “Åben Anonym Rådgivning” hos kommunen. Her kan kommunen fortælle, hvordan de kan hjælpe jer. Det kan være gratis familierådgivning.
Det er simpelthen så flot, at du både har snakket med dine forældre, dine venner og har skrevet herind til BørneTelefonen. Det viser mig, at du gerne vil have det bedre. Du ønsker at få det bedre, og det fortjener du i høj grad også! Selvom jeg ikke kender dig, så er du i mine øjne en sol. Du fortjener at stråle og skinne. Du fortjener at blive set og lyttet til.
Jeg ønsker dig alt det bedste og håber, at du og din familie får en rigtig god snak!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen