Brev
Føler far sur på mig hele tiden
Hej jeg er en dreng på 12 år.
Jeg føler min far hele tiden er sur på mig og bedre kan lide min “storebror” (en rigtig god ven som er her næsten dagligt) fordi han hele tiden bruger ham som et god rollemodel så jeg får det som om han vil have mig til at blive som min “storebror”.
Jeg har sagt det til ham men han bliver alige vel ved.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 12 årig dreng
Øv, hvor er det ærgerligt, at du føler, at din far er sur på dig.
Det er ikke altid nemt, at leve op til sine forældres forventninger til, hvordan de gerne vil have man skal være eller gøre. Det er heller ikke altid, at forældre er så realistiske i deres forventninger.
Jeg synes, at du skal tale med din far om, hvordan du føler det en gang til. Det er sejt, at du allerede har gjort det. Sig fx til ham, at du rigtig gerne vil være en god søn, og gør dit bedste for at gøre ham stolt. Fortæl ham, at du føler, at han ofte er sur på dig, og at det gør dig ked af det.
Måske viser det sig, at din far slet ikke er klar over, hvad hans forventninger og udmeldinger gør ved dig. Forhåbentlig vil han gøre det anderledes, når du har talt med ham - og hvis ikke, så har du ihvertfald fortalt ham, hvordan du har det.
Du skriver ikke noget om din mor eller evt. søskende, måske kan din mor hjælper dig med snakken med din far?
Jeg ønsker dig en god snak med din far  (og mor).
De bedste tanker fra BørneTelefonen