Føler at jeg ikke kan noget

Hej BT..

Det kan godt være at det her er lidt åndsvagt, men det går mig meget på. Jeg er ret god i skolen, men her på det sidste er der kommet virkelig meget matematik.

Min far har altid hjulpet mig med det og hvis jeg prøver at lave det alene, er der ikke en eneste af opgaverne jeg selv kan klare.

Jeg spørger så min far om hjælp, men han får mig til at føle at jeg ikke kan noget som helst.

Jeg græder mig for det meste i søvn og jeg kan ikke klare mere nu. Jeg føler hele tiden at jeg gør ham skuffet.

Er der noget galt med mig?

Hvorfor kan jeg ikke klare matematikken?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Hvor er det bare mega ærgerligt og irriterende, at du har det sådan. Jo højere klasse man kommer i, jo flere krav stilles der og det kan selvfølgelig blive rigtig svært. Der er absoult intet galt med dig!

Du skriver, at din far altid, har hjulpet dig meget. Det er rigitg godt at høre. Men jeg kan også se, at nu får han dig til at føle, at du ikke kan noget. Det er da rigtig trist. hvad er det mon, der har ændret sig? Jeg håber, at du kan skrive eller sige til din far, at du bliver ked af det - så han ved, hvordan du har det. Måske kan du også fortælle ham, hvordan du vil få det bedre, når han hjælper dig.

Når jeg læser dit brev, tænker jeg på om din lærer mon ved hvordan du har det med matematik? Det er rigtig godt, at du kan snakke med dine forældre om det og også godt, at din far kan hjælpe. Men det er bare så vigtigt at din lærer ved, at du har svært ved det. Din lærer har sikkert flere måder at kunne forklare tingene og kan også finde materialer, som kan hjælpe netop dig.

Jeg vil anbefale dig at tage en snak med din lærer om det. Hvis du ikke selv har lyst til at tage denne snak, kan du få dine forældre til at hjælpe dig. Det er ihvertfald rigtig vigtigt, at din lærer ved, hvordan det går.

Jeg kommer også til at tænke på om der er lektiecafe på din skole? Måske vil det være en idé at bruge lektiecafeerne på matematik. Du skriver, at du generelt er ret god i skolen og derfor kunne det være en fin idé at have ekstra fokus på matematik i lektiecaféen, hvor der er voksne tilstede til at hjælpe.

En helt anden idé, kan være at lave lektierne sammen med en klassekammerat. Nogle gange, kan det være en rigtig stor hjælp at have en, der sidder med det samme ved sin side, mens man arbejder. I har begge hørt, præcis hvad jeres lærer har sagt og kan udfra det hjælpe hinanden.

Du spørger; hvorfor du ikke kan klare matematikken, og det kan jeg desværre ikke svare på. Det kan være at, det er en periode lige nu, hvor matematik er ekstra svært og at, det vil blive lettere på et tidspunkt, når du har fået tid til at forstå det på måder, som hjælper dig bedst muligt. Nogle lærere er rigtig gode til at have forskellige måder til at løse matematiske opgaver, fx med centicubes, terninger, små bolde i plastkasser eller andre konkrete ting, der kan hjælpe til at forstå matematikken. Det er også muligt at søge på youtube videoer, hvor lærere viser hvordan man kan løse opgaverne i de forskellige områder i matematik. Det gode er, at man kan se klippet mange gange og få tid til at tænke over det, der bliver fortalt. Måske vil det være en hjælp til matematikken, også.

Jeg håber, at du kan bruge nogle af forslagene og ønsker dig held og lykke med matematikken.

Med venlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.