Brev
Føler at jeg drukner
Kære Børnetelefon,
jeg har aldrig troet at jeg skulle skrive til jer, da jeg altid har troet at min hverdag var normal, det har mine forældre altid bildt mig ind..
jeg starter fra starten af mit liv, da det er noget der altid har været der. Vi er en familie der består af to forældre, en storesøster en lillesøster og lillebror.
Da jeg var lille havde min far et job hvor han rejste jorden rundt mange gange han var nemlig kaptajn på et tankskib. Min mor råbte & stressede os meget, (mig og min storesøster) min mor arbejdede meget og havde en tendens til at glemme os, i børnehaven var jeg altid den sidste der blev hentet, ik fordi det gjorde mig noget men..
og når man så kom hjem så råbte min mor altid af os, mens hun klagede sig over hvor travlt hun havde, og hvor meget hun skal gøre og havde gjort + hvor meget bedre vi skulle blive til at hjælpe, sådan var det mange år helt til 5 klasse eller sådan noget,
jeg har aldrig rigtig følt mig rolig, eller kunnet slappe helt af, da jeg vidste at hvis jeg gjorde den mindste fejl, ville jeg hører for det… men jeg troede at alle havde det sådan, at det var en del af at være en familie,
i 6 klasse flyttede jeg skole til en privat skole, så jeg laver 1 times lektier hver dag, jeg har ikke svært ved tingende, så det fint nok, og jeg elsker de mennesker der er omkring mig, udover det så går jeg til gymnastik 3 gange om ugen + så har jeg 20 – 40 opvisninger hvert år, jeg syntes at det er rigtig meget, men til gymnastik er det eneste sted jeg kan slappe af og glemme min ansvar derhjemme.
Her efter sommerferien kom min søster på efterskole og nu står jeg med alting alene, mine søskende tænker kun på at gøre så lidt som muligt, mens jeg gør alt, jeg føler mig bange hele tiden, bange for at være derhjemme, til tider kan det gå, men så snart nogen så meget som prikker mig på skulderen falder jeg sammen, jeg føler mig lidt som Askepot, bortset fra at mine forældre elsker mig.
I en time faldt jeg sammen og jeg snakkede med min lære om alt det her, hun ringede derefter til mine forældre, det hjalp dog ik (fortalte dem kun at jeg ikke havde overskud til noget mere & at jeg savnede min søster meget) jeg har talt med min storesøster om alt det her og hun har altid haft det sådan her og hun havde haft det på samme måde hele sin barndom (hendes var bare værre) hun fortalte mig at grunden til at jeg først mærker det slemt nu er fordi at hun altid har manglet kærlighed, derfor har hun prøvet at give os den kærlighed hun ik selv fik. Det gør ondt at vide hvordan hun har haft det, og jeg vil ønske man ville kunne lave vores barndom om,
Tilbage til mig selv. Idag gider jeg bare ikke hjem, for hjemme skal man altid være perfekt for at blive set… udover min lillesøster og bror da de er de mindste får de altid opmærksomheden.
Jeg har allermest lyst til at slå mig selv mega hårt og løbe meget langt væk. (Undkyld for dårlig tegnesætning og lang besked:()
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg kan godt forstå, at det hele virker svært og uoverskueligt. Når det gør det, så er det naturligt at føle, at man vil væk fra det hele. Og så er det godt, at du skriver ind. For det lyder til, at du og din familie har brug for hjælp.
Jeg er ked af at høre om din historie. Det lyder som meget for en 13-årig pige at skulle gå rundt med. Det er bestemt ikke okay, at man skal gå og være bange derhjemme. Eller føle at man skal være perfekt hele tiden for at få opmærksomhed. Derfor er det godt og flot, at du nu mærker, at sådan skal det ikke være. Det har du ret i.
Jeg er glad for at høre, at du allerede har talt med din lærer. For det er nemlig vigtigt, at du får talt med nogen, der kan hjælpe dig. Jeg er også glad for at høre, at du har haft talt med din søster. Det er nogle flotte skridt, du allerede har taget for at få det bedre.
I forhold til det med din mor, så kan det være svært at være alene med tre børn, når jeres far har været væk hele tiden. Men det er ikke okay, at hun lader det gå ud over jer. Og det lyder til, at I stadig har en masse problemer, som I skal have hjælp til at løse.
Nogle børn kan tænke, at det er deres egen skyld, hvis forældrene bliver vrede og kalder dem for grimme ting. Nogle har endda fået at vide, at det er deres skyld. Eller måske tænker de selv sådan, for at have en forklaring på, hvad der sker. Uanset hvad er det aldrig børnenes skyld. Det er de voksnes ansvar, at børn vokser op med omsorg og tryghed. Og hvis det er svært, så er det vigtigt at få hjælp.
Det lyder netop som om, at du og dine forældre skal have noget hjælp til at forstå hinandens behov og grænser. Hvordan man behandler hinanden, og hvad man ikke gør, eller siger. Det er ikke dit ansvar at løse situationen, men dine forældres. Alligevel kan det nogle gange være sådan, at børnene skal være dem, der beder om hjælpen. Ligesom du gør nu.
Jeg tænker på, om det er muligt, at du får talt med din lærer igen. Måske føles det svært. Men hvis der ikke helt kom det ud af det, som du håbede på sidst, så er det vigtigt, at du prøver igen. Måske du kan tale med din søster om, om hun også har lyst til at tale med din eller sin egen lærer, så I er flere om det. Jeres lærer har pligt til at fortælle det videre til nogen, der har mulighed for at hjælpe jer som familie. Det kan også være, at der er en anden lærer, din træner eller et familiemedlem, som du har lyst til at tale med omkring det her.
Det er vigtigt, at jeres forældre får at vide, hvordan I har det. Men det kan være svært at sige alene. Derfor er det godt, hvis du har en voksen, som du er tryg ved, der kan hjælpe dig med at tale med dem.
Du og/eller din søster har også mulighed for, at kontakte den anonyme og gratis rådgivning i netop jeres kommune. Dér kan I tage hen og vende tingene med en rådgiver, som kan hjælpe og guide jer til, hvordan I får hjælp. Du kan læse mere om kommunens rådgivning her: https://www.bornetelefonen.dk/henvisning/anonym-rådgivning-kommune
Det er også en mulighed, at I kan tale med en voksen bisidder fra BørneTelefonen. Det er en professionel, der hjælper med at tage kontakt til kommunen. Bisidderen hjælper jer med, at få sagt det I gerne vil sige. Og sørger for at I bliver hørt og at jeres rettigheder bliver overhold. Du kan læse mere om bisidderne her: https://www.bornetelefonen.dk/bisidder-børnetelefonen
Jeg ved, at det er rigtig svært. Det kan være noget, der kommer til at tage noget tid at få sagt, og som skal tages over nogle skridt af gangen. Ét skridt var f.eks. at skrive herind. Det er flot gået! Du er altid velkommen til at ringe til os på tlf. 116 111 og tale med en af vores rådgivere omkring det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen