Brev
Følelsen af at have ødelagt alt
Hej jeg er en pige som skal til at afslutte 9. Klasse og har derfor en masse eksamener at se til
jeg er en smule “stresset” over det og kan hurtigt komme til at “snærre/snappe” af/efter min mor og søster.
Mine forældre er skilt og jeg har altid klart haft det bedste med min mor, vi har altid været tætte. Min søster og jeg har det med at skændes rigtig tit! Og det gør min mor meget ked af det, jeg bliver også selv ked af det hver gang fordi jeg gerne vil have at vi kan sammen og at vi stadig har kontakt når vi bliver voksne ( det skal siges at vi skændes meget og over alt… og at både min mor og jeg er nervøse for om det måske kunne ske at vi ikke havde kontakt når vi blev voksne).
Angående eksamener føler jeg at min mor siger til mig at jeg bare skal gøre mit bedste og så kan jeg ikke gøre mere ved det, det siger hun også, men når det så er sagt kommer alt det andet som fx. Her til aftes sagde hun at jeg skulle forberede mig mere omkring genren og kende mere til den periode… Jeg føler hun siger jeg ikke kan det godt nok…
og jeg ved at det nok ender som det plejer hun siger “bare du gør dit bedste så er jeg stolt!” Og måske hun også mener det, men når så karakteren kommer og det måske er 7 eller derunder kommer den næste kommentar som i mine ører forståes som noget der minder meget om “så må du gøre det bedre næste gang, du kan jo godt komme højre op, hvad manglede du og hvad kan du gøre bedre til næste gang?” Og man kan sige at det er meget normale og gode spørgsmål at stille sig selv, men efter som jeg har lavt selvværd føler jeg tværtimod at hun sætter ALT for høje krav og ikke synes det er godt nok…
Jeg føler faktisk kort sagt at jeg har ødelagt hendes liv fuldstændig, ikke kun pga denne historie jeg lige fortalte for det er kun en af mange og det er en af de milde…
Please hjælp mig til at blive gode venner med min mor igen og få det gode mor og datter forhold, alle ideer jeg kan prøve! Er så ked af det!
Og har det rigtig skidt specielt med mig selv, jeg føler slet ikke jeg er god nok!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Tak for dit brev. Det er rigtig sejt af dig, at du havde modet til at skrive herind. Du er rigtig god til at sætte ord på dine tanker og følelser. Jeg er overbevist om, at den evne vil være en kæmpe fordel for dig, så du kan få et endnu bedre forhold til din mor og din søster. Jeg vil rigtig gerne give dig nogle idéer, du kan overveje.
Alle oplever i perioder at blive mere stressede. Og i de perioder er det naturligt, at man nemmere bliver irriteret på andre mennesker – specielt dem, man har tættest på. Afslutningen af folkeskolen er for mange unge den første gang, man afslutter et stort kapitel af livet og skal begynde på noget nyt. Derfor er det helt naturligt, at du føler dig mere stresset i øjeblikket. Heldigvis er det kun i en kortere periode, og snart kan du slappe lidt mere af og nyde den forhåbentlig dejlige sommer.
Når man skændes meget med sine søskende, kan man godt få den tanke, at man måske ikke vil komme til at have særlig meget kontakt som voksne. Der er rigtig mange, der skændes med sine søskende – også alvorligt og dagligt. Men heldigvis oplever langt de fleste, at de som voksne får et tættere forhold på trods af alle skænderierne. Det skyldes, at man jo alligevel elsker sine søskende. Du elsker garanteret din søster – og jeg er sikker på, at hun også elsker dig. Måske har du hørt om søskende, der er blevet uvenner gennem programmer i tv? Og måske har det været med til at gøre dig ekstra bange for forholdet mellem din søster og dig? Hvis du har set programmerne, har du måske også lagt mærke til, at uvenskaberne ikke har skyldtes skænderier i barndommen eller ungdommen? Men at det i stedet har handlet om ting, der er sket, mens de er voksne? Derfor tror jeg ikke, du skal være nervøs for, at din søster og dig ikke vil have kontakt.
Jeg kan læse i dit brev, at de mange skænderier med din søster og din mor går dig rigtig meget på. Og jeg kan også forestille mig, at det går dem på. Som du måske selv har mærket, kan det nemlig være rigtig hårdt med mange skænderier derhjemme. Derfor tror jeg, det kunne være godt for både dig og din søster og mor, hvis I fik snakket sammen, så I sammen kunne prøve at mindske skænderierne derhjemme. Skænderier er nemlig ikke kun dit ansvar, men jeres alles. Ville du have mulighed for at snakke med dem – evt. en ad gangen? Måske kunne du ovenikøbet vise dit brev her til brevkassen – evt. sammen med mit svar? Jeg tror, der kunne komme en rigtig god snak ud af det for jer alle sammen. Og samtidig tror jeg, at du vil opdage, at både din mor og din søster er ligeså meget interesseret som dig i, at I alle har det godt med hinanden. Jeg tror også, din mor og dig kunne få en rigtig vigtig snak om din følelse af, at du har ødelagt hendes liv. Jeg tror nemlig på, at uanset hvilke historier der ligger i fortiden, elsker din mor dig stadig rigtig højt – og jeg er overbevist om, at du bestemt ikke har ødelagt, men beriget hendes liv.
Når man som dig snart skal til eksamen, kan man også føle et præstationspres fra andre. Og det kan godt føles som om, man kun er noget værd, hvis man får høje karakterer. Men jeg tror mere, det handler om, at folk omkring dig, ved, at du snart skal afslutte skolen og at eksamener fylder meget for dig. Derfor interesserer de sig over for, hvordan det går. Samtidig er det at gå til eksamener noget nyt for dig – og ligesom alt andet nyt, skal man lige lære det først. Og den interesse kan godt komme til at føles som et pres. Men jeg tror mere, det handler om, at andre ønsker, at det bliver en god oplevelse for dig. Måske kunne du prøve at snakke med din mor om det også? Hun er sikkert slet ikke klar over hvor meget det går dig på og hvor meget du savner jeres mor/datter forhold.
Jeg håber, du har fået lyst til at afprøve nogle af mine idéer. Jeg tror på, at der kan komme rigtig gode snakke ud af det og ønsker dig alt det bedste fremover. Hvis du har brug for at snakke med os, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen