Fodbold

Jeg er en pige på 14 år og er til prøvetræninger hos en fodboldklub.

Jeg synes personligt at niveauet er lidt for højt, så jeg har ikke lyst til at spille der. Holdkammeraterne er heller ikke de sødeste, og jeg har egentlig ikke lyst til at være sammen med dem.

Træneren er en ung en, og han er rigtig god, men han forventer lidt for meget af os/mig.

Mine forældre synes derimod at jeg SKAL være til flere prøvetræninger, selvom jeg føler mig utryg når jeg er der, hvilket betyder at de tvinger mig til træningen.

Jeg personligt ELSKER at spille fodbold, men som man siger, skal man gøre det for at have det sjovt – jeg kan så lige så godt lige sige at jeg ikke har det sjovt når jeg er der.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for hvis jeg prøver at diskutere om det, vinder mine forældre altid.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Det lyder som om, at du har en rigtig god føling med, hvad du synes er sjovt, og hvad du ikke synes er sjovt. Det er ret sejt, at du kan mærke, at du synes, niveauet på fodboldholdet er for højt, og at træneren stiller for store krav til, hvad I skal kunne.

Selvom du allerede har prøvet at tale med dine forældre om det, kunne du måske prøve at tale med dem igen? Har du mon fået fortalt dem, at det ikke er fordi, du ikke gider gå til fodbold? Men at det handler om, at du ikke føler, at du er god nok, og at det ikke er sjovt at være der, når I bliver presset sådan?

Har du en fornemmelse af, om de andre på holdet synes, at det er sjovt eller fedt at gå til træning? Eller er der flere, der har det ligesom dig? Hvis I er flere, der har det sådan, kunne det jo nemlig være, at dine forældre kunne snakke med træneren om forventningerne til holdet?

Hvis du tænker, at det er helt håbløst at prøve at tale med dine forældre igen, kan du måske også prøve at gå direkte til din træner? Hvis du fortæller ham, at du godt kan lide at gå til fodbold, at du synes, han er en rigtig god træner, men at du ikke føler, du er god nok til at gå på holdet – og derfor heller ikke altid synes, at det er rart og sjovt at være med, kan det være, at han har nogle gode tips til, hvordan det kunne blive sjovere for dig. Det kan også være, at han kender et andet hold, som måske ville passe bedre til det, du har lyst til?

Det skal være sjovt at gå til fritidsinteresser, og det er mega sejt af dig, at du kan mærke, at det ikke er sjovt for dig at gå på det hold, du går på lige nu. Der er helt sikkert noget, du og dine forældre kan gøre, så du får en fritidsinteresse, du bliver glad for.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.