Flytte hjemmefra som 16 årig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Hvis du er blevet smidt ud hjemmefra, så har kommunen uden tvivl pligt til at hjælpe dig med det samme. Faktisk har dine forældre stadig pligt til passe på dig og forsørge dig indtil du bliver 18! Men det lyder ikke til, at det er sådan for dig?

Hvis du ikke har noget sted at bo, så skal du  henvende dig til din sagsbehandler i din kommune og fortælle, hvad der er sket. Vi har alle en sagsbehandler på vores cpr.nr., det kan du oplyse kommunen, hvis du ringer og beder om at tale med din sagsbehandler. Alle reglerne og mulighederne for at flytte helt hjemmefra, når man er under 18 år, skal og kan kommunen fortælle dig om. Du kan eventuelt starte med at fortælle det på din skole, så du kan få hjælp af en voksen til at få gjort noget ved situationen. Nogle skoler har også en socialrågiver tilknyttet, så du kunne spørge én af dine lærere eller på kontoret og sige, at du har brug for at tale med vedkommende.

Både skolen og kommunen har pligt til at hjælpe dig og sikre, at der er nogen, som tager sig af dig. Du skal i hvert fald ikke stå alene i sådan en situation. Det er helt sikkert.

BørneTelefonen kan også godt hjælpe dig helt konkret med, at du får en voksen, der kan hjælpe dig med at tale med kommunen - det er en bisidder, og det har du ret til at have med i kommunen. Det kan vi gøre, hvis du ringer til os og fortæller, hvad der er sket, og hvem du er. Du kan også godt ringe uden at fortælle, hvem du er, hvis du bare har brug for at få talt med en voksen. Nummeret er 116 111. Du er anonym, indtil du selv vælger at fortælle os, hvem du er.

Jeg sætter lige et link, så du kan læse mere om at få en bisidder fra BørneTelefonen, som er en socialrådgiver, der kender til dine rettigheder, støtter dig og hjælper dig med at dine retttigheder respekteres:  https://www.bornetelefonen.dk/bisidder-b%C3%B8rnetelefonen  Det synes jeg, at du skal kigge på. Der er nemlig også meget hjælp at hente fra en bisidder, som er godt inde i både lovgivningen og dine rettigheder, og som kan gå med dig til møder i kommunen, hvis du får brug for det.

Det kan også være en anden god voksen, som hjælpe dig med at få hjælp. Det kunne være nogen fra familien, en god nabo, eller det kunne være en ven eller venindes forældre. Er der nogen i din omgangskreds, som kan hjælpe dig?
Uanset hvad du tænker og beslutter,så er du meget velkommen på 116111, vi vil meget gerne hjælpe.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse