Brev
Flytte hjemmefra som 16 årig?
OBS: Datoer er fjernet af hensyn til afsenderens anonymitet.
Hej BB,
jeg er en pige på 16 år som ikke kan med min mor. Jeg er nu stukket af hjemme fra min mor af, og politiet har været indblandet. Jeg stak af hjemme fra min mor i slutningen af januar.
Jeg bor lige pt ved min kæreste og hans mor, og jeg har ikke tænkt mig at tage tilbage til min mor igen. Så mit spørgsmål til jer er så – Hvad er mulighederne for at jeg kan få min egen lejlighed?
Alt det i ved må i gerne sende med paragraf nummer og stykke nummer så jeg kan finde dem på nettet og vise det til kommunen.
Hilsen en forvirret og træt 16 årig pige…
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Jeg tænker, at det er rigtig godt at du har skrevet herind, for det lyder som om, du går rundt med nogle store tanker omkring dit liv og din fremtid.
Det lyder til, at dit og din mors forhold er blevet så anspændt, at du ikke længere føler, at du kan bo hjemme. Du har helt ret i, at kommunen skal involveres, hvis man som 16-årig ønsker andre boligforhold. Alle mennesker har en sagsbehandler, i den kommune, de bor i. Måske har du aldrig mødt din, men der er en socialrådgiver som skal hjælpe dig med at finde den bedste løsning for dig. Kommunen vil se på, hvorfor du oplever at det er vanskeligt at bo derhjemme, og om der er noget de kan gøre for at hjælpe dig og din mor. Hvis dig og dine forældre bliver enige om, at det ikke fungerer med, at I bor sammen derhjemme, så kan socialforvaltningen sørge for, at du får udbetalt den børne og unge ydelse, som din familie ellers får. Når man er mellem 14-17 år får man 928,- kr pr. måned. Det er svært at beskrive helt præcist, hvad du har mulighed for at få af økonom - for både din far og mor har mulighed for at blive enige om, at du fx kan få børnebidraget, hvis dine forældre er skilte. Du derfor få en mere præcis rådgivning fra din sagsbehandler eller ved at tage direkte kontakt til os.
I de fleste kommuner findes der ungdomsboliger, som man kan skrive sig op til, såfremt ens forældre vil skrive under på lejekontrakten og betale huslejen. Dine forældre skal involveres, fordi du endnu ikke er myndig, og dermed skal de tage ansvaret for, at huslejen bliver betalt. Som oftest er betingelsen, at den unge er under uddannelse, så det er som udgangspunkt ikke muligt at betale lejen selv. Hvis kommunen skal hjælpe dig med at flytte i egen lejlighed, kaldes det at blive anbragt. En anbringelse kan godt være frivillig, hvis både den unge og forældrene godkender anbringelsen. Det er dog langt fra sikkert, at det kan lade sig gøre. Kommunen skal først og fremmest vurdere, om anbringelsen er nødvendig, og derudover skal kommunen undersøge, om det er mest hensigtsmæssigt, at du flytter i egen lejlighed eller for eksempel til en plejefamilie. Det er med andre ord nogle ting, der skal undersøges og falde på plads, når man vil flytte hjemmefra, inden man er fyldt 18 år.
Her til sidst vil jeg bare anbefale dig at læse mere om vores gratis tilbud om en bisidder:
Vores bisidder er en socialrådgiver, der støtter dig og kender lovgivningen. Det er helt gratis og bisidderen kan for eksempel tage med dig til møder med kommunen. Det kan være rigtig rart, da der til disse møder er mange informationer og en bisidder vil kunne hjælpe dig til at blive hørt og sikre at du og sagsbehandler har forstået hinanden.
Jeg ønsker dig alt det bedste
Med venlig hilsen
BørneTelefonen