flytte hjemmefra som 16 årig

hej.

jeg er en 16 årig pige, som virkelig ønsker at flytte hjemmefra. jeg ved det er et meget stort ansvar at skulle flytte for sig selv, men jeg ved at jeg er 100% klar og er meget selvsikker.

jeg har selvfølgelig også en grund til det: jeg bor hos min mor og hendes kæreste ( papfar ).

min mor udstråler tydeligt at hun iik elsker mig som en mor burde gøre, og hun forstår mig iik på nogen måder, og har det som om at hun føler, at hun bliver nød til at have mig boende fordi min far ( rigtige ) er død.

hver gang min papfar bliver sur, så går det udover mig, men det er værst når min mor iik er hjemme.

jeg ved jeg er klar til det her, men jeg er sikker på at min mor iik vil have det, men jeg orker iik at bo i det galehus halvandet år mere, og jeg nægter simpelthen efterskole.

jeg har brug for så meget støtte som muligt i det her, jeg har masser af erfaringer og ved hvad der er rigtigt og forkert.

jeg har kontaktet min kontaktperson som rigtig gerne vil støtte mig i det her og hjælpe mig, for hun er også rimelig sikker på at jeg godt kan klarer mig med støtte fra kommunen.

jeg er bare bange for det iik kan lade sig gøre pga. min mor. jeg kan iik holde det hus ud mere, jeg har virkelig brug for hjælp.

Med Venlig Hilsen.
J.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år!

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du får lyst til at flytte hjemmefra, når du ikke rigtig føler, at det fungerer mellem dig og din mor og papfar. Det må være rigtig ubehageligt at føle, at din mor ikke elsker dig, som hun burde gøre.

Det lyder som om, du har gjort dig rigtig mange overvejelser omkring det at flytte hjemmefra, og du kan mærke, at du ikke orker at bo derhjemme meget længere. Jeg tænker, at det er helt almindeligt, at der er nogle uoverensstemmelser mellem forældre og teenagere, og at unge ofte føler, at deres forældre ikke forstår dem.

Det er selvfølgelig rigtig ubehageligt, hvis man ikke føler sig velkommen derhjemme eller oplever, at ens forældres vrede går ud over én. Jeg tænker på, om du mon har snakket med din mor om, hvordan du har det derhjemme? Måske kunne det være godt at få sat ord på og på den måde få løsnet op for nogle af de svære følelser?

Selvom du flytter hjemmefra, tænker jeg, at du formentlig stadig skal have kontakt med din mor og papfar og besøge dem en gang i mellem. Derfor tror jeg, at det kunne være meget godt for jer alle, hvis I fik snakket sammen om de ting, der er svære, så I kan få en bedre relation, og have det hyggeligt sammen, når I skal være sammen? Måske kan din kontaktperson hjælpe dig med at snakke med dine forældre.

Nogle gange kan det være godt at have en anden med til sådan en samtale. Hun kan måske hjælpe dig med at formidle det, du vil sige til din mor, så din mor bedre kan forstå det. Hvad tænker du mon om det? Det kan også være, at I kan få hjælp til nogle samtaler gennem kommunen. Din kontaktperson kan sikkert hjælpe dig med at undersøge, hvilke muligheder der er.

Når det er sagt tænker jeg, at det er et stort ansvar at flytte hjemmefra som 16 årig. Der er mange ting, man pludselig skal tage stilling til (indkøb, madlavning, tøjvask, rengøring osv.), og så er det selvfølgelig vigtigt, at man har pengene til det.

Jeg tænker derfor, at det måske kunne være en god idé, hvis dig og din kontaktperson prøvede at lægge et budget over, hvad du skal have penge til, hvis du bor alene (husleje, vand, varme og elektricitet, mad, telefon, internet, buskort, tøj, fornøjelser osv.). På den måde kan du bedre få et overblik over, hvilke udgifter der er. Du skal også tænke på, om du kan have et fritidsjob, hvis du samtidig skal tage en uddannelse. Dermed ikke sagt, at det ikke kan lade sig gøre for dig, at bo alene. Jeg tror bare, at det er vigtigt, at man har gjort sig klart, hvad det indebærer at flytte hjemmefra.

Du skriver, at du er bange for, at dine planer om at flytte hjemmefra ikke kan lade sig gøre på grund af din mor. Jeg tænker på, hvad det mon er, du tror/frygter, din mor vil sige til det? Vil hun være bekymret for, om du kan klare dig? Hvis hun er det, er hun måske indstillet på, at I prøver at få det til at fungere bedre mellem jer derhjemme, fx ved at have nogle samtaler enten med en professionel eller med hjælp fra din kontaktperson.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar og ønsker dig al mulig held og lykke.

Mange kærlige hilsener
BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse