Flytte hjemmefra som 15årig

Hej børnetelefonen.

Det er sådan at forholdet til mine forældre og jeg ikke er specielt godt, og pt ser det helt umuligt ud at bo hos dem.

De er skilt, og jeg har tidligere boet hos min mor men jeg flyttede til min far fordi det ikke gik mellem min mor og jeg.

Nu er jeg blevet smidt ud af min far, og bor midlertidigt hos min mor igen, da jeg ikke må kontakte ham og ikke har andre muligheder.

Men det er sådan at min mor bor 2 timer i tog fra min skole af, og at vi ikke kan være sammen for lang tid af gangen uden at det går galt.

Skænderierne med mine forældre er meget voldsomme, næsten som slåskampe.

Derfor vil jeg gerne finde en 1 værelses lejlighed jeg kan bo i, mine forældre vil gerne hjælpe med husleje osv. Og vi er alle 3 enige om at jeg ikke kan bo hos dem.

Vi har kontaktet kommunen, men de vil ikke hjælpe os med at finde en lejlighed.

Hvad skal jeg gøre, og hvor skal jeg søge om hjælp?

Og kan det overhovedet lade sig gøre, og hvis ikke kan man finde en lejlighed til mig udenom kommunen når de nu ikke vil hjælpe os?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev. Det lyder som om, at du er i en rigtig svær situation lige nu, hvor du føler at du hverken kan bo hos din mor eller far. Jeg vil fortælle dig lidt om mulighederne for at flytte for dig selv, med og uden hjælp fra kommunen.

Flytte hjemmefra uden kommunens hjælp:
Når man er mellem 14 og 18 år kan man godt flytte for sig selv eller flytte over til nogle andre voksne, hvis ens forældre giver lov til det.

Hvis man flytter hjemme fra uden hjælp fra kommunen, er det forældrene som skal betale husleje, sørge for at den unge har penge til mad osv. I mange kommuner er der noget som hedder ungdomsboliger, hvor man godt kan bo selvom man er under 18 år. Ofte kan man finde noget om det på nettet. Nogle steder er det kommunen som har ungdomsboligerne og andre steder er det er boligselskab, som har ungdomsboligerne. Hvis det er et boligselskab, som har ungdomsboligerne, skal man først skrives op til en bolig hos dem. Nogle gange kan der godt være lang ventetid. Hvis det er kommunen, som har ungdomsboligerne, er det lidt forskelligt om det er nogle som man kan blive skrevet op til eller om det er kommunen, som beslutter hvem der skal tilbydes en ledig ungdomsbolig.

Flytte hjemme fra med kommunens hjælp:
Kommunen kan beslutte, at man skal bo et andet sted end hos sine forældre, det hedder at man bliver anbragt. Det kræver, at både den unge og forældrene siger ja til, at den unge bliver anbragt, og så foreslår kommunen et sted den unge skal bo. Det kunne måske være i en lejlighed for sig selv, men det kunne også være, at kommunen synes det skulle være et andet sted, hvor der er mulighed for at få mere hjælp fra nogle voksne. Hvis kommunen er meget bekymrede for den unge, kan kommunen i nogle tilfælde også beslutte at den unge skal anbringes selvom forældrene og den unge siger nej. Modsat kan kommunen også sige, at de ikke vil anbringe den unge, selvom både forældrene og den unge gerne vil.

Derfor har man også mulighed for at tage en bisidder med, når man skal til møder i kommunen. En bisidder er en voksen som man er tryg ved og som kan støtte en under møder med kommunen. I dit tilfælde er det måske en støtte at have dine forældre med, fordi I enige om hvilken hjælp I ønsker?

Nogle gange kan der dog være ting, som er svære at fortælle mens ens forældre sidder ved siden af. Du har mulighed for at få en bisidder hos BørneTelefonen, som er en voksen (socialrådgiver), der går med dig til møder i kommunen, hjælper dig med at blive hørt og som kan fortælle dig hvilke rettigheder du har. Du kan læse mere om bisidderne her, hvis du har lyst: http://www.børnetelefonen.dk/bisidder

Jeg håber, at dig og dine forældre får hjælp og finder en god løsning på jeres situation.

Kærlig Hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)