Brev
Flytte hjemmefra?
Hej BørneTelefonen,
Jeg sidder i en møg situation lige nu. Jeg har det elendigt derhjemme. Jeg har ingen familie rigtigt.
Min far snakker jeg ikke med, min mor har ingen empati for min bror og jeg, og har ændret sig utroligt meget efter hun har fået en ny kæreste som har splittet min familie totalt ad.
Han har gjort at vores familie er blevet meget usund, og meget doven….
Jeg har dog en meget fantastisk kæreste som gør alt for mig. Han hjælper mig konstant med at græde ud og snakke om det. Men han synes ikke jeg skal fortsætte med at bo hjemme fordi det ødelægger mig og gør mig rigtig ked af det
Mit spørgsmål er, om der er noget man kan gøre som der hjælper mig med min mor? Min kæreste nævner det tit, fordi han ved hvor ked af det jeg bliver af at være hjemme
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak fordi du skriver til os. Det lyder til, du går gennem nogle rigtig svære ting nu. Hvor er det godt at høre, at du har en god kæreste, der støtter dig. Det er rigtig vigtigt.
Du skriver, at din kæreste ikke synes, det er godt for dig at bo hjemme. Hvad tænker du selv om det at flytte?
Det kan sagtens være, at det er den bedste løsning for dig at flytte hjemmefra. Men det kan også være, at det ville være bedre for dig at blive boende hjemme – og du og din familie i stedet fik noget hjælp sammen?
Det er din kommune, der kan hjælpe dig med at finde en løsning. De kan fortælle dig om de muligheder, du har for at flytte hjemmefra, og de muligheder, der er for at hjælpe dig og din familie.
Alle kommuner har et tilbud om anonym rådgivning. Du kan derfor ringe til din kommune helt anonymt og høre, om den hjælp du kan få. Du kan finde telefonnummeret på den anonyme rådgivning i din kommune på kommunens hjemmeside.
Børns Vilkår har en bisidderordning, som jeg også tænker kunne være noget for dig. En bisidder kan hjælpe dig med at tage kontakt til kommunen og generelt hjælpe dig gennem et sagsforløb. Du kan læse om det her: https://bornetelefonen.dk/bisidder
Hvis du synes, det lyder som noget for dig, eller du bare har lyst til at snakke mere om din situation, kan du ringe ind på 116111. Her sidder søde rådgivere klar til at hjælpe dig. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.
Venlig hilsen BørneTelefonen