Flytte hjemme

Kære børnebrevkasse.

Det hele startede for tre år siden da min søster valgte ikke at have kontakt med min mor og når hun ikke vil i kontakt med min mor får hun heller ikke lov at se mig. Hun bor i Sverige i stockholm nu, hun er 23 år gammel.

Mit problem er at jeg vil se hende igen. Jeg har prøvet at finde hendes nummer på nettet men det virker ikke. Jeg har også fået en adresse til hvor hun bor. Nu skal jeg bare der op.

Jeg har tænkt mig at besøge hende til sommer men hvordan begynder jeg? Jeg vil tage toget fra Nyborg til København og derefter til Stockholm og med en taxa til den adresse hun bor på. Det lyder måske skørt og det er det også men det er det jeg vil.

Jeg ønsker at børnebrevkassen vil give mig oplysninger til hvordan jeg kommer igang. Tak på forhånd.

Hilsen pigen der ved hvad hun vil.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 14 år

Tak for dit brev hvor du fortæller, at du vil tage til Stockholm til sommer og besøge din storesøster som du ikke har set i over tre år.

Jeg kan godt forstå at du er ked af ikke at have nogen kontakt til din storesøster og at du vil gøre alt for at komme til at se hende igen, jeg tænker dog at det måske er lidt voldsomt bare sådan at rejse hele vejen til Stockholm uden hun ved at du kommer. Hvad nu hvis den adresse du har fundet ikke er hendes adresse længere eller hvis hun ikke er hjemme…?

Du fortæller i dit brev, at du har prøvet at ringe til hende, men at det nummer du fandt på hende ikke virkede. Jeg ved ikke om du er klar over det, men når man skal ringe til udlandet skal man trykke en landekode”, ellers går opkaldet ikke igennem. Jeg ved at landekoden til Sverige er 0046. Det betyder, at du inden du trykker din storesøsters telefonnummer skal trykke 0046, gjorde du det da du ringede til hende, ellers var det måske et forsøg at prøve det?

Jeg tænker at det også kan være en mulighed at se om du kan finde hende på Facebook eller at sende et brev til den adresse du har fundet på hende, så I kan få noget kontakt inden du rejser op til hende.

Du har i mellemtiden sendt os et brev mere. Her beskriver du mere om hvad der skete dengang i jeres familien. Du skriver også, at din søster har en far der bor i Sverige - måske kan du kontakte ham og spørge ham om han ved hvordan hun har og hvor hun bor?

Jeg kan dog på ingen måde anbefale dig at rejse ud af landet uden en voksen, din far eller mor, har givet  tilladelse. Måske kan du fortælle, at du savner din søster, og du gerne vil i kontakt med hende. Så kan du sammen med dine forældre finde ud af mere om hvor din søster bor, og om hun har lyst til at få besøg af dig. Det vil være så ærgerligt, hvis du rejser til Stockholm og hun ikke er hjemme, eller måske endda ikke har lyst til at lukke dig ind? Så det vil være bedst, hvis du via brev eller telefon, får kontakten først....så du også passer på dig selv, og først finder ud af, om hun er klar til kontakt igen....

Hvis du har lyst er du også altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 hvis du har lyst til at tale med en af de søde rådgivere om det og se hvilke råd og idéer han eller hun har.

De bedste hilsner

BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.