Flytte hjemme fra U-18

Hej

jeg er en dreng på 17 år, og jeg står i den situration, at jeg skal finde et andet sted at bo, end hos min mor.

Har ingen kontakt til min far, så det ville ikke være en mulighed.

Jeg har i den seneste periode, boet hos venner, og familie.

Men det er ikke en holdbar løsning, så vil gerne høre hvad der kan være, af andre muligheder.

Grunden til min mors valg er fordi, at jeg ikke vil leve under deres regler, og så har min mor bare valgt at sige, at jeg skal finde et andet sted at bo, hvilket også lyder som em god idé.

Fordi mig og min mor kommer op og skændes, nærmest et par gange om dagen, og det er ikke til at holde ud længere.

Så hvad kan jeg gøre?

Håber på svar hurtigst muligt.

Dreng, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 17 år

Det lyder, som en lidt tilspidset situation derhjemme. Hvor er det ærgerligt, at du og din mor ikke kunne finde en fælles måde at leve sammen på.

Det lader til, at din mor måske føler sig lidt magtesløs og derfor har valgt løsningen med, at du skal flytte. Jeg kan høre, at du godt kan se det fornuftige i den løsning og måske også er parat til at bo selv, men alligevel må det være hårdt for dig. Både følelsesmæssigt og rent praktisk. Jeg håber, du har nogen, du kan tale med. Fx noget af det familie, du har boet hos. Støtter de dig?

Du er jo snart 18 år og myndig. Men indtil da, er det faktisk din mors ansvar at passe på dig. Hun skal altså sørge for, at du har et godt og trygt sted og bo. Og at du kan klare dig økonomisk.

Hvis ikke hun tager det ansvar på sig kan du søge hjælp hos kommunen. De kan hjælpe med at finde ud af, hvad der nu skal ske. Det kan fx være, at de kan hjælpe dig med en ungdomsbolig.

Du kan ringe til din sagsbehandler i din kommune og høre, hvordan du kan få hjælp – både med bolig og økonomi. Alle har en sagsbehandler, så du ringer blot til hovednummeret og beder om at hjælp til at komme i kontakt med din.

Det kan være rart at få hjælp til snakken med kommunen. Derfor vil jeg anbefale dig at få en bisidder med fra Børns Vilkår. En bisidder er en voksen, som tager med til møder og hjælper en med at få sagt det, der er vigtigt at få fortalt. Bisidderen støtter en under og efter møderne og kan også forklare, hvis der er ting, der er svære at forstå.

Her kan du læse mere om vores bisidderordning. Og er det noget du har lyst til, så ring endelig til dem på 35555559.
Bisidder:  https://bornsvilkar.dk/radgivning/bisidning/bisidning

Jeg ved ikke, om  kommunen vurderer, at det vil være bedst for dig at flytte. Det kan også være, at de tilbyder dig og din mor noget rådgivning og evt. familiebehandling, så I kan få hjælp til at få det til at fungere. Selvom I begge lige nu måske har lyst til at give op, så tror jeg, at I på lang sigt, vil have godt af at få noget hjælp. For selvom I har konflikter, så forestiller jeg mig, at I holder af hinanden. Nogle gange har man bare ikke de rette værktøjer til at håndtere konflikterne med. Det kan I få.

Jeg ønsker dig alt det bedste. Og håber, at du både finder et godt sted at bo og at konflikterne med din mor løses.

Mange tanker fra

BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse