Flytte (flygte) hjemmefra

Hej,
Jeg er en pige på 16, som er GODT træt af mine forældre, og de er omvendt også pænt trætte af mig. Vi kan slet ikke sammen, og skændes konstant. Jeg syntes at de er dårlige forældre og har derfor besluttet mig at jeg skal væk hurtigst muligt.

Først tænkte jeg: jeg løber da bare hjemmefra (det har jeg gjort før, og min mor har smidt mig ud flere gange) men denne gang kommer jeg ikke tilbage, no matter what.

Men så tænkte jeg på, om jeg ikke kunne flytte hjemmefra via. Hjælp fra kommunen, det ville jo være meget smartere.

Har læst et andet brev omkring mit emne om at flytte hjemmefra, men mit spørgsmål er: Om jeg kan flytte hjemmefra, med økonomisk støtte fra f.eks. Kommunen, for mine forældre ville aldrig gå med til at støtte det?

Og hvis mine forældre ikke er enige og dermed ikke giver lov til at jeg må flytte hjemmefra, kan det så ikke blive til noget?

Mange tak for jeres tid

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år!

Jeg kan godt forstå, at du er rigtig træt af at dig og dine forældre skændes. Jeg kan også godt forstå, at du bliver fristet af tanken om at løbe hjemmefra, så du kan komme væk fra det hele. Inden man gør noget så drastisk, synes jeg dog, det er vigtigt, at man tænker over, hvor man løber hen, hvor man skal bo, og hvordan ens liv vil blive, hvis man ikke længere har et hjem. Som du måske selv er kommet frem til, har du behov for at have tag over hovedet, mad, tøj, penge og andre ting.

Som du beskriver din situation, kan jeg ikke love dig, at du kan få økonomisk støtte fra kommunen til at flytte hjemmefra. Hvis man er under 18 år, og kommunen skal hjælpe en til et andet sted at bo uden ens forældres samtykke (hvis de ikke går med til det), kræver det, at ens forældre ikke er i stand til at passe på en (fx at man ikke får mad, tøj osv.), at man bliver slået eller at ens forældre er alkoholikere, narkomaner eller psykisk syge. Det lyder ikke som om, at det er tilfældet for dig. Hvis kommunen beslutter, at en ung skal bo et andet sted end hjemme hos forældrene, vil det typisk være på en institution, hvor der bor andre børn og unge, eller i en plejefamilie.

Men vi vil gerne hjælpe dig med at undersøge dine muligheder, så jeg vil foreslå dig at få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig med at kontakte din kommune. En bisidder kan tale din sag og gøre opmærksom på de rettigheder, du har. Se hvordan du får en bisidder her >>

Der er også en mulighed for, at kommunen kan hjælpe dig og dine forældre med at få nogle samtaler hos en rådgiver eller en familieterapeut, så I kan blive bedre til at snakke sammen uden at skændes hele tiden. Måske kunne det være en idé?

Til sidst vil jeg råde dig til, at blive skrevet op til ungdomsboliger og evt. kollegieværelser. Der kan være flere års ventetid, og det er måske rart for dig at vide, at du kan blive tilbudt en bolig om et par år (afhængig af ventetiden), så du kan flytte hjemmefra der. Når du fylder 18 år, kan du modtage SU, hvis du er i gang med en uddannelse, og har dermed mulighed for selv at betale husleje, og klare dig selv, evt. også med et fritidsjob. Til den tid vil du ikke være afhængig af at søge om støtte fra kommunen eller hos dine forældre.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.