Brev
Flytte
Hej børnetelefon.
Jeg er en pige på 15, med skilte forældre.
Jeg bor på Sjælland med min mor, mens min far bor i Jylland.
Jeg har lige være ved min far i 3 uger og føler at det er der jeg hører hjemme.
Hvordan skal jeg fortælle min mor at jeg gerne vil bo ved min far?
Jeg vil helst ikke gære nogen ked af det..
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 15 år.
Jeg kan godt forstå dit dilemma. Det kan være svært, at fortælle sin mor, at man faktisk har mere lyst til at bo sammen med sin far! Måske tænker du, at hun så tror, du ikke elsker hende lige så højt som din far? Men man kan sagtens elske begge forældre lige højt – selvom man helst vil bo hos den ene.
Jeg synes, at det er vigtigt, at du bor det sted, hvor du føler dig mest hjemme. Måske kan du ikke helt forstå eller forklare, hvorfor du føler dig mest hjemme hos din far. Men det er vigtigt, at du lytter til det, du mærker.
Det er dog også vigtigt, at dit valg er velovervejet. Har du tænkt over, hvordan det vil blive med skoleskift og dine venner. Du skriver, at du har været hos din far i tre uger i træk her i ferien. Men det er måske ikke sikkert, at det er det samme at bo med din far, når først hverdagen starter igen for jer begge? Hvis du ikke allerede har gjort det, kan du derfor skrive en liste med 'for' og 'imod' at bo hos din mor og din far. Altså skrive både de gode og de dårlige ting ved at bo hvert sted.
Hvis du når frem til, at du helst vil bo hos din far, er vigtigt at få det sagt. Du kan fx starte med at sige det til din far? Og så til din mor? Du kunne fx sige: Jeg har tænkt over noget, som jeg er lidt bange for at fortælle dig. For jeg vil ikke gøre dig ked af det. Men jeg kunne altså godt tænke mig at prøve at bo hos far. Hvad siger du til det?
Det er helt almindeligt, at skilsmissebørn får lyst til at prøve at bo hos den forældre, de ikke tidligere har boet hos. Det kommer derfor nok ikke bag på dine forældre, at du også har det sådan.
For nogle er det nemmere at skrive tingene i et brev end at sige det direkte. Derfor kunne du også gøre det – eller vælge at vise dit brev hertil og mit svar.
Alle skilsmissebørn over 10 år har det, der hedder initiativret. Det betyder, at de kan bede Statsforvaltningen om at holde et møde med forældrene, hvis de ikke har det godt med de aftaler, der er lavet i forbindelse med skilsmissen. Fx hvis de ønsker at bo hos den anden forældre.
Hvis du gerne vil kontakte Statsforvaltningen kan du ringe til Børnenes skilsmissetelefon på 20 60 05 50.
Jeg ønsker dig held og lykke med at komme til at bo det sted, du helst vil.
De bedste hilsener
BørneTelefonen