Brev
flytning, vold, ADHD og angst
hej BB……
jeg har ikke det bedste forhold til min mor, og derfor ser jeg hende ikke særlig meget mere, og har heller ikke lyst til at se hende.
Jeg bor hos min far, sammen med min søster og min fars kæreste.
mig og min søster har det heller ikke godt sammen, og hun har faktisk sagt til mig at hun ikke respektere mig, og ikke forstår hvordan jeg kan være sådan mod min mor.
jeg har altid haft det godt sammen med min far, men det er som om at efter mine forældre blev skilt, så er han blevet mere voldelig, og har flere gange givet mig blå mærker på armene.
jeg lider også af angst og ADHD, hvilket gør at jeg har svært ved at styre mit temperament, og er rigtig bange for alvorlige ting, som fx at besøge min mor.
jeg har tænkt i noget tid på om jeg skulle blive flyttet til plejefamilie eller noget andet, men er ret bange for hvad min far og mor vil sige hvis jeg lige pludselig flytter…..
håber i vil hjælpe mig, for er virkelig i et stort spørgsmålstegn.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt høre, at du er fyldt af mange tanker i øjeblikket og jeg vil forsøge at hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre ved din situation.
Du skriver, at du ikke har det bedste forhold til din mor og at du ikke har lyst til at se hende særlig meget. Og at du faktisk også er bange for at besøge hende. Jeg tænker på, hvad det mon er der gør dig bange for at besøge hende? Måske har du svært ved at sætte ord på, hvorfor eller måske er det fordi der er sket noget mellem dig og din mor? Det kan godt være svært for andre at forstå, hvis de ikke har oplevet det samme med din mor. Jeg tænker, at det måske er derfor, at din søster ikke kan forstå, at du ikke har lyst til at se jeres mor? Forstår din far godt, hvorfor du ikke har lyst til at se din mor så tit? Det lyder i hvert fald som om, at han accepterer du ikke besøger hende så tit.
Du skriver, at du lider af angst og ADHD. Når man får de diagnoser, så har man for det meste været til nogle undersøgelser på hospitalet. Har du også det? Og er du mon stadig tilknyttet en afdeling derude? Det er der nemlig mange børn og unge som er bagefter, hvor de får hjælp af forskellig slags. På afdelingen kan du for eksempel få hjælp til, hvad du skal gøre når du bliver ramt af angst eller har svært ved at styre dit temperament. Nogle børn og unge får også medicin, og skal derfor til nogle samtaler.
Hvis du stadigvæk kommer på hospitalet nogle gange, så kunne du måske fortælle dem om hvordan du har det og hvad du synes der er svært? De kender andre børn og unge som oplever nogle af de samme ting som dig, og kan hjælpe dig med noget af det som du synes er svært.
Du fortæller, at du tidligere har haft det godt sammen med din far, men at han er blevet mere voldelig efter dine forældre blev skilt. Det er aldrig i orden, at voksne er voldelige over for børn, og det er heller ikke i orden, at din far giver dig blå mærker. Det skal du og din far have hjælp til at stoppe med det samme. Mon dig og din far stadigvæk har det så godt sammen, at du kan sige til ham, at I har brug for hjælp uden at han bliver vred på dig? Du skriver, at din far har en ny kæreste som i bor sammen med. Kan du mon tale med hende og hun kan tale med din far uden, at han bliver vred over de ting du siger? Hvis du tror at han bliver vred og måske vil blive voldsom overfor dig, så skal du ikke sige det til ham eller hans kæreste, men i stedet finde en anden voksen som du kan fortælle det til og som kan sørge for at I får hjælp.
Du skriver, at du har overvejet om du skulle flytte til en plejefamilie. Det er kommunen som sammen med dig og dine forældre kan beslutte, om du skal flytte et andet sted hen end dine forældre. For det meste så vil kommunen altid prøve at hjælpe dig og din familie til at få det bedre sammen og hjælpe jer med at blive en familie, der kan være sammen uden at være voldelige. Hvis det ikke er muligt at ændre og der er stor bekymring for, hvordan din far er overfor dig, så kan det godt være at du skal flytte et andet sted hen. Det lyder som om, at du allerede har gjort dig mange tanker og du allerede ved hvad en plejefamilie er.
Har du tænkt på at fortælle en, der kender dig godt om hvordan du har det og om hvad der sker hjemme i din familie? Det kunne for eksempel være en lærer som du er glad for eller måske din venindes mor som du er tryg ved? Hvis mine forslag er lidt uoverskuelige og du stadig føler dig som et stort spørgsmålstegn, kan du også ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til os på chatten. Begge steder kan du stadigvæk være helt anonym, og du kan stille alle de spørgsmål du har lyst til. Du kan også få hjælp til, hvad du kan gøre for at få mere hjælp til dig og din familie, og få mere at vide om hvilke rettigheder du har, hvis du tror, at det er den bedste løsning at flytte væk fra din far.
Det er også helt i orden, hvis du bare har lyst til at få en snak om dit liv, hvor du måske kan fortælle endnu mere om dig selv end du skriver i dit brev, og så tænke videre over hvad der vil være bedst at gøre for dig. Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig med at finde ud af hvad du kan gøre ved din situation og at du kan finde modet til også at søge hjælp andre steder.
Mange kærlige tanker BørneTelefonen