Flytning

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev. Hvor er det godt at du skriver herind med dine bekymringer, så vi sammen kan kigge på hvad i har af muligheder.

Aller først vil jeg gerne fortælle dig, at jeg godt kan forstå at du er bekymret. Det er aldrig rart at se sine forældre kede af det. Det kan give rigtig meget uro at stå over for en flytning, og et brud, og alle de ting der følger med.

Men du skal også vide at det er voksen-bekymringer. Det er din mors ansvar at få tingene til at gå op. Det tænker jeg at du godt ved, men at du stadig er bekymret og ønsker at hjælpe til. Og det kan jeg godt forstå.

Har du mon snakket med din mor om dine bekymringer? Måske har hun fortalt om de muligheder hun selv er kommet på?

Man kan søge om at få et indskudslån af kommunen, hvor de går ind og låner din mor pengene til et indskud til en ny lejlighed. Det kan man søge om inde på borger.dk.

Men man skal naturligvis have fået tilbudt en lejlighed først.

Er din mor mon skrevet op i et boligselskab?

Hvis hun bor i det boligselskab som hun er skrevet op i, så kan hun komme på en intern liste og derved hurtigere få en lejlighed.

Hun kan også inde på borger.dk ansøge om enkelt ydelser til regninger, mad, medicin og den slags.

Det er flot at din mor og hendes eks-kæreste har kunne få det til at fungere så de stadig kunne bo sammen så længe efter bruddet. Det kan man ikke normalt at forvente, og 6 mdr. er lang tid.

Det er meget svært at gennemfører en uddannelse økonomisk, når man er enlig forsørger, da man jo kun får SU og børnepenge. Selv om man som enlig forsørger får dobbelt SU. Det er smadder ærgerligt, men desværre de vilkår staten har lagt. For os alle.

Derfor sker det desværre ofte at folk må stoppe på deres uddannelser, når de bliver enlige, og så tage et arbejde i stedet for. Det er en svær beslutning at skulle tage, men nogle gange den eneste mulighed for at tingene kan hænge sammen.

Jeg ved at mange simpelthen ikke kan komme til at starte på deres voksen- og efteruddannelser som de drømmer om, fordi det ikke kan lade sig gøre økonomisk. Så tag endelig de uddannelser du drømmer om, inden du står med for mange regninger og forpligtelser.

Mange lægger et nyt budget, hvor de er nødt til at skære ting fra som tv-pakker, fitness, sjov, cigaretter og den slags. Det er surt, men jo kun for en periode. Hvis ikke din mor har gjort det, er det måske en ide? På den måde får hun også det bedste overblik over, hvor meget husleje hun egentlig kan betale – og dermed også hvilke lejligheder hun kan skrive sig op til.

Vi lever heldigvis i et samfund, hvor det er meget meget få ikke har tag over hovedet. Og der findes sandsynligvis muligheder for hjælp til en bolig i den kommune i bor i, som jeg af gode grunde ikke kender til. Det er altid en god ide at ringe og høre dem ad også.

Du er meget velkommen til at vise din mor mit svar, måske hun kan blive inspireret. Hun er også velkommen til at ringe til vores Forældretelefon på 35 55 55 57.

Jeg håber hun finder en løsning, så både du og hun kan få ro i sindet igen.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.