Fest

Jeg var til en fest forleden og jeg aftalte med min mor om at kommer hjem kl… 10:00 og der efter kom jeg hjem kl.. 23:30

og min mor blev mega sur på mig og sagde at jeg aldrig må gå til fester O.S.V og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og hun er stedvæk sur på mig

Pless hjælp mig!!

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,  Tak for dit brev! Jeg kan godt forstå, at du spørger om hjælp til, hvad du kan gøre, så din mor ikke længere er sur på dig – og så du måske igen kan få lov til at gå til fest – o.s.v.  Jeg tænker på, om I mon har snakket om, hvad der skete, den dag du kom senere hjem, end I havde aftalt? Mon du blev hentet og kørt hjem af en venindes mor? Eller skulle du måske selv tage hjem med cykel eller bus? Måske skulle du følges hjem med en veninde på cykel eller i bus? Jeg tænker nemlig på, at hvis I har været flere, der skulle følges hjem, så kan det måske have været  lidt svært at få alle med sig til tiden. Man kan måske hurtigt komme til at miste fornemmelsen for, hvad klokken er – og hvor lang tid, man er om at komme hjem. Hvis det er sådan, det er sket, kan det være, at din mor lidt bedre kan forstå, hvorfor du kom for sent, hvis du fortalte hende det? Det kan også være, at du selv skulle komme hjem – og at du egentlig godt vidste, at du blev forsinket? Måske fordi det var så sjovt til festen, at det var svært at komme af sted?  Uanset grunden kan jeg godt forstå, hvis din mor er blevet meget nervøs, og det er nok også derfor, hun er blevet sur: Når I har aftalt, at du er hjemme klokken 22, kan hun have nået at blive meget nervøs, inden du er kommet hjem klokken 23.30. Kan du mon følge mig i det? Hvis det er noget, der er sket før (at du ikke har overholdt de aftaler, I har lavet), kan jeg godt forstå, at din mor er blevet sur – og har givet dig et forbud mod at tage til fester. På den anden side er det selvfølgelig heller ikke fair, at du aldrig må komme til fest igen, så jeg tænker på, om I måske kan tale om, hvad du kan gøre for at få lov til at tage af sted igen? Måske kan I tale om nogle nye regler? Det kan være, at du sommetider kan få lov til at tage til fest, hvis din mor ved, at du bliver kørt hjem af en voksen på et bestemt tidspunkt? Det kan også være, at du kan få lov til at tage med til fester, når din mor eller far har mulighed for at hente dig? Måske kan du få lov til at komme hjem lidt senere, så du har lidt lettere ved at gå fra festen: Måske kunne din mor snakke med nogen af dine veninder og venners (dem, du går til fester med) forældre om, hvad tid deres børn skal være hjemme? Hvis man skal være hjemme på nogenlunde samme tid, kan man måske følges hjem, eller i hvert fald ud fra festen, sammen. De nye regler vil selvfølgelig kræve, at du så holder, hvad I aftaler. Det skal du være klar og frisk på, så din mor kan stole på dig.  Tror du, at du ville kunne tale med din mor om nogle nye regler? Hvis din mor hurtigt bliver sur, når du nævner festen, kunne du måske sige til hende, at du har brug for at snakke med hende om noget – en dag, hvor I har ordenlig tid til at snakke og ikke bliver forstyrret af noget. Måske kan I aftale at tale sammen en eftermiddag, når du er kommet hjem fra skole, og din mor er kommet hjem fra arbejde? Det kan også være, at du har lyst til at skrive en SMS til hende en dag, du er i skole: Sommetider er det lidt lettere at ”kalde til samtale” over en SMS. Hvis du skriver en SMS til din mor, hvor du spørger, om hun har tid til at snakke sammen på et tidspunkt, hvor I har god tid, har hun også tid til at tænke over et godt tidspunkt, I kan tale sammen på. Hvis I får fastlagt et tidspunkt, har du måske lyst til at vise din mor brevet her med forslagene til nogle nye regler? Det kan også være, at du har lyst til at skrive forslagene ned på et andet stykke papir, som du kan vise hende.  Jeg tænker på, at det også kan være en rigtig god idé, at du faktisk får fortalt din mor, at du er ked af det, der skete – hvis du altså er det. Jeg ved nemlig, at man sommetider kan komme til at blive rigtig vred og sur, når man f.eks. får at vide, at man ikke må noget, og så kan man måske komme til at sige noget, som man ikke helt mener, og man får måske slet ikke sagt, at man er rigtig ked af det, der skete. Hvis du er ked af det, der skete, og hvis din mor får det at vide, vil hun måske også være lidt mere åben over for, at I prøver at lave nogle nye regler eller aftaler om, hvad I kan gøre, når du skal til fest fremover.  Tror du mon, du ville kunne tale med din mor? Hvis du er lidt i tvivl om noget eller hvis du ikke tror, det vil hjælpe, er du meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen og fortælle om din situation og snakke med en rådgiver om, hvad du så kan gøre. Det er gratis at ringe og sms'e, og man er anonym, hvilket betyder, at man ikke behøver at sige, hvem man er. Vores nummer er 116 111. Hvis du bedre kan lide at skrive, kan du også logge på BørneChatten og snakke med en rådgiver dér. Både telefonen og chatten har åbent hver dag fra 11-23.  Jeg håber, du får talt med din mor, så I måske kan finde ud af, hvordan I kan få lavet nogle nye aftaler og regler for, hvordan du kan gå til fest.  Mange gange held og lykke med snakken!  De bedste hilsner BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.