Brev
Ferie?
Jeg er en pige på 11.
Jeg har lige fået sommerferie. Mine forældre er skilt, og det er snart tid til at skulle være hos min far!
Det har jeg bare overhovedet ikke løst til, for han finder alle mine fejl og påpeger dem.
Så er han også gift med en anden, der er præcis som ham – mega irriterende!
Jeg er bare bange for at selvom vi skal noget okay i ferien hjemme hos ham, at han stadig er den der irriterende.
Kan du give nogle gode råd eller tips til hvordan jeg klarer mig igennem det?!
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 11 år.
Det kan være rigtig svært at være hos den anden forælder i lang tid, når man har følelsen af det er fejl han er på udkig efter.
Har du mon talt med din far eller andre om det? Ellers tænker jeg, at det kunne være en idé, at du sammen med din mor fik snakket med din far om det?
Eller vil det være en mulighed, at du skriver det til ham?
Jeg tænker, at det er vigtigt at han ved, hvordan du har det og det du kunne ønske han og hans kone kan gøre i stedet for.
Du kunne sige eller skrive til ham, at du glæder dig til de ting, I skal lave sammen. Men at du synes, det er for hårdt med alle de fejl han og hans kone fortæller dig om. Måske kan du også skrive, at du håber at han ville fortælle dig de ting som er gode ved dig. Så du også kan mærke, at han er glad for dig lige som du er.
Du kan også skrive, at du gerne vil høre om han kan se de ting, du skriver til ham og hvordan han tror, det kan blive mere rart for dig at være hos ham.
Det tror jeg vil hjælpe på, at du kan få det bedre med at være hos din far. Og måske glæde dig lidt mere til at være hos ham.
Jeg håber, at din mor og far kan snakke sammen om, hvordan du har det. Eller at du har mod på at skrive et brev til ham, så han ved hvordan du har det.
Det kan også være en idé, at du ringer ind til Børnenes Skilsmissetelefon 20600550, der er åbent mandag - fredag 11-16.
Stort held og lykke med det og rigtig god ferie!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen