Brev
fars stress ødelægger vores bånd
hej bb.
Siden jeg var 4 år har jeg haft et helt specielt forhold til min far pga at jeg havde en sygdom og var ved at dø, men han var altid på hospitalet hos mig. på den måde har vi et bånd til hinanden som mange andre måske ikke har til deres fædre. mit problem er at jeg synes at vores bånd til hinanden er ved at knække. han er rigtig stresset, har meget travlt og er også lige blevet skilt fra min mor, så han går igennem en meget hård tid.
det går så ud over vores forhold til hinanden nogen gange. hvis fx jeg beder ham om noget på et forkert tidspunkt eller siger noget forkert kan han nu istedet for at sige at han har travlt sige: “nej FOR HELVEDE, jeg har jo travlt og løber og laver alt muligt hele tiden.”, eller “kan du ikke tænke selv?”. og det gør mig rigtig ked af det for jeg føler at vores bånd blir svagere så nu prøver jeg at gøre alt for at gøre ham glad.
jeg tager altid af bordet, tager opvasken, tømmer vaskemaskinen, hænger tøj op og de ting han ikke har tid til fordi han først kommer hjem om aftenen. jeg vil så gerne have at han taler med mig om hvad der gør ham så stresset og at vi får det samme bånd igen. hvordan kan jeg fortælle det til ham uden det lyder vredt eller gør ham mere stresset? jeg elsker min far virkelig højt og han er den person jeg holder allermest af i hele verden.
håber i kan hjælpe mig.
hilsen pigen med den stressede far
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17
Tak for dit brev. Jeg forstår godt, at det er svært for dig at se på at din far er stresset og har det dårligt for tiden. Det er tydeligt at mærke, at I har et helt specielt bånd til hinanden efter din sygdom. Måske er du også blevet særligt opmærksom på hvordan han har det efter den oplevelse i havde sammen, da du var 4 år. Hvor var det godt, at du klarede sygdommen og blev rask igen.
Du fortæller, at dine forældre lige er blevet skilt, og jeg kan forestille mig at det er en svær tid for jer alle sammen. Det kan være svært at se på som datter, for det er jo to mennesker som man holder af, der har det dårligt, og der er nok ikke så meget du kan gøre for at de får det bedre her og nu.
En skilsmisse er meget tit et tab både for de to der bliver skilt og for børnene, og det kan tage sin tid at komme ovenpå igen og få overskud. Det lyder til at du er en rigtig sød datter, der gør, hvad du kan for at lette din fars hverdag med praktiske ting.
Jeg forstår godt, at du bliver ked af det, når han råber efter dig, og jeg tænker, at du måske skulle fortælle ham, at det er svært for dig, når han reagerer sådan..? Måske kunne du simpelthen også vise ham det brev, du har skrevet, hvor du så godt beskriver hvad der sker og din kærlighed til ham?
Jeg er næsten sikker på, det vil berøre ham at læse at hans datter elsker ham så meget og gør så meget for, at han skal få det bedre. Nogle gange er det meget virksomt, når et nært familiemedlem er hudløs ærlig og fortæller om sine bekymringer. Måske vil det faktisk kunne få din far til at stoppe op og tænke over, hvordan han kan geare lidt ned i en periode, så der kommer mere ro på...?
Evt. kunne du dele din bekymring for din far med din farfar/ farmor, (hvis du stadig har dem og i øvrigt har det godt med dem.) Måske vil de også kunne støtte din far, så han igen kan få lidt mere overskud.
Men når det så er sagt, så synes jeg også at du måske skulle tænke på at leve dit eget liv og gøre det man nu gør som en ung kvinde. Dine forældres problemer er nu engang deres, som de selv må prøve at løse. Det vil nok tage sin tid før de er ovenpå igen.
Jeg håber at du kan bruge mit svar. Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 hvis du har lyst til at tale mere direkte med en rådgiver.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.