Far tager konfirmationspenge

Hej Brevkassen

Sagen er den at jeg blev konfirmeret for ikke så lang tid siden. Jeg fik en del penge, og det blev jeg selvfølgelig glad for.

Dog havde min far ikke tænkt sig at fortælle mig at han havde taget dem allesammen og gemt dem væk.

Han har “låst” dem eller sådan noget, så jeg kan på ingen måde få fat i dem inden jeg er 18.

Han er bange for at jeg bare bruger dem allesammen på ligegyldige ting.

Jeg er en ansvarfuld person med omtanke på hvad jeg bruger mine penge på. Jeg har prøvet at sige det til ham men han vil ikke lytte.

Jeg havde ventet i så lang tid til at få råd til en ny computer, og det skulle min far og jeg også have købt i sidste uge. Men så fandt jeg ud af at også taget de penge jeg ville bruge på computeren.

Jeg håber i har et godt råd.

14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du på 14 år

Hvor er det bare vildt ærgerligt, at din far lige nu ikke helt kan se, at du er en ansvarsfuld person.

Og at han har glemt, at du og han faktisk havde lavet en aftale om, at du kunne købe en computer for nogle af dine konfirmationspenge sammen med ham.

Jeg kan godt forstå, hvis du er ærgerlig og frustreret over de ting, som din far bestemmer ift. penge.

Fordi du har fået pengene i gave, må din far faktisk ikke tage penge fra dig og bestemme over dem.

Din far kan godt ønske, at ville hjælpe dig med, hvordan du kan bruge pengene fornuftigt – med det er dig, der til sidst bestemmer over penge, som du har fået i gave.

Så længe du er under 18 år, har din far og din mor ansvaret for dig. De skal passe på dig og sikre, at du har det godt og udvikler dig til at være en voksen, der kan klare sig selv.

Men det betyder altså ikke, at din far skal bestemme de her ting, hen over hovedet på dig.

Men det kan være en god idé, at I sammen i familien, taler om, hvordan man kan passe godt på sine penge.

Det kan være, at I sammen finder ud af, at det er en idé, at nogle penge kan bruges på en computer, mens andre kan gå til opsparing.

For det er et stort ansvar, pludselig at stå med så mange penge i hånden. Det kan være, at det er det, som din far har tænkt.

Du har allerede gjort dig fornuftige tanker om, hvad pengene kan bruges til. Du vil ikke bare bruge dem på sjov og ballade. Det håber jeg, at din far kan se, er meget modent og sejt for en dreng på 14 år.

Det lyder som om, at du lige nu står lidt alene med dette problem. Jeg tror, at hvis du skal have endnu en snak med din far om, at han faktisk ikke må bestemme over dine konfirmationspenge, så er det måske rart at have en anden med?

Kan du mon hente hjælp hos din mor, eller en anden voksen, som kender både dig og din far. En som din far kan lytte på?

Du kan vise brevet her frem, så de kan se reglerne om pengegaver.

Jeg håber og tror, at dine forældre er stolte over, at have en så klog og ansvarsfuld dreng, som du lyder til at være.

De kan være med til at støtte dig og passe på dine gode evner, ved at lade dig gøre nogle af de ting du drømmer om. Så du også får mulighed for at bestemme over de penge, som du har fået i gave.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget. Jeg ønsker dig i hvert fald held og lykke.

Mange hilsner fra

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.